13. v raskaana
13.12.2015
Moikka!
Olen 13.v ja tuntuu kuin olisin raskaana. Käytän e-pillereitä, mutta yksi jäi sitten otettua ja terveydenhoitaja sanoi että kondomia on käytettävä yhdynnän aikana. Näin emme tehneet ja oiken hävettää itseäkin. Rintani ovat erittäin arat ja kasvneet aivan valtavasti. Tänään poikaystävälläni ollessa tuntui vatsassa aivan erilaiselta kuin normaalisti. Aivan kuin siellä kasvaisi joku, illala sängyllä maatessani lantioon ja ala vatsaan alkoi särkeä. Ei paljia mutta sen tunsi kumminkin melko hyvin . En ole aivan varma mitä tekisin, haluaisin kuitenkin kantaa omat vastuuni ja pitää lapsen. Olenko aivan liian nuori siihen? Testiä en ole tehnyt, olen kyllä ajatellut sellaisen tehdä jos menkkoja ei tule. Kiitos vastauksesta etukäteen! :) tyttönen
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
17.12.2015
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.
E-pillerin unohtaminen saattaa tehdä sen, että raskauden mahdollisuus on olemassa. Riippuen tietenkin siitä, missä vaiheessa pillerilevyä pilleri jäi ottamatta. Pääsääntöisesti kuitenkin e-pillereitä käytettäessä säännöllisesti raskauden mahdollisuus on hyvin hyvin pieni, eikä näin ollen tarvetta kondomin käytölle raskauden ehkäisymielessä olisi. Kondomi on kuitenkin ainut ehkäisykeino, joka suojaa sukupuoliteitse tarttuvilta taudeilta.
Mikäli epäilet raskautta, suosittelisin tekemään testin pikaisesti, jotta saat varmuuden asiasta. Mikäli olet raskaana, on hyvä ottaa yhteyttä oman alueesi äitiysneuvolaan, jolloin yleensä on vielä mahdollisuus miettiä raskauden jatkamista tai päättämistä.
Muuten tuosta vastuun kantamisesta. On toki hyvä, että ajattelet vastuun kantoa. Tosin on hyvä miettiä etukäteen myös sitä vastuuta, jonka pieni vauva tuo mukanaan. Se on vastuuta 24/7, eikä siitä pääse eroon, jos sattuisi niin, että vauva arki olisikin ajateltu rankempaa. Lisäksi voi jo valmiiksi miettiä onko tukiverkostoa ympärillä, jotka voivat auttaa tarvittaessa, omat vanhemmat, sisarukset jne. Myöskin pienen vauvan perheissä väistämättä vanhemmat joutuvat ajattelemaan omat arvot uudelleen ja elämän tärkeysjärjestykset muuttuvat. Joistain omista, itselle tärkeistä asioista saattaa joutua joksikin aikaa luopumaan. Onkin hyvä miettiä, mistä on valmis luopumaan sinun iässäsi.
Terveisi, Miia, terveydenhoitaja - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.