Auttakaa..
09.02.2016
Apua..Pelkään olevani raskaana, menkat ei oo ainakaan vielä alkanut. En uskalla tehdä raskaustestiä, haluan abortin jos oon raskaana mutta en tiedä mite pystyn siihen....Oon ihan paniikissa
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
16.02.2016
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.
Raskauden varmentamiseksi tai poissulkemiseksi suosittelen tekemään raskaustestin mahdollisimman pikaisesti. Ajoittain esimerkiksi stressi saattaa aiheuttaa häiriöitä kuukautiskierrossa, jolloin kuukautiset saattavat olla normaalia epäsäännöllisemmät. Mikäli olet raskaana ja mietit raskauden keskeytystä, ole pikaisesti yhteydessä lääkäriin, jolloin tarvittavat toimenpiteet voidaan tehdä aborttia varten. Jos raskaustesti on positiivinen, sinua varmasti helpottaisi, jos voisit jakaa asian jonkun kanssa. Esimerkiksi vanhempiesi, äidin, ystävän, mahdollisesti kouluterveydenhoitajan tai seksikumppanin jolle mahdollisesti olet raskaana. Asioiden miettiminen on toki tärkeää, mutta ensisijaisen tärkeää sinulle on nyt ensin tehdä raskaustesti ja toimia testituloksen mukaisesti.
Jatkossa välttyäksesi ei toivotulta raskaudelta tulisi huolehtia ehkäisystä. Kondomi oikein käytettynä suojaa hyvin ei toivotuilta raskauksilta sekä sukupuolitaudeilta.
Terveisin, Miia, terveydenhoitaja - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.