Auttakaa, olen raskaana
28.03.2016
Olen 14 vuotta tammikuussa täyttänyt tyttö. Syntymäpäivilläni oltiin pullonpyöritystä, ja omalle kohdalleni tuli olla yhdynnässä erään luokkakaverini kanssa. Se oli ensimmäinen kertani ja laitoin pojalle kondomin. Nyt olen apteekin raskaustestin mukaan paksuna. En ymmärrä, miten se voi olla mahdollista, koska kondomi oli täynnä tavaraa. Ehkä se on sitten vuotanut?.
Isäni varmaan heittää kämpästä ulos, jos kerron raskaudestani. Mahdollinen synnytys pelottaa ihan älyttömästi.
Pliis, vastatkaa ja neuvokaa mitä teen? Voinko tehdä abortin ilman,että vanhempani saavat tietää? 7-luokkalainen

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
29.03.2016
Heippa.
Tämä olisi niin paljon helpompaa jos olisit täällä vastaanotollani, koska ymmärrän että tilanne tuntuu juuri nyt aivan kamalalta ja että sinua pelottaa. Mutta olen silti aivan varma että kaikki järjestyy vielä. Se on aivan totta että tilanne on vakava, mutta et suinkaan ole ensimmäinen tyttö joka on vahingossa tullut raskaaksi. Tuntuu myös todella epäreilulta että kondomi petti, enkä osaa vastata siihen mikä siinä meni väärin, todennäköisesti siihen tuli pieni naarmu tai reikä.
Pääasia juuri nyt on se että käyt puhumassa kouluterkkarisi kanssa, tai soitat ehkäisyneuvolaan. Kunhan saat kertoa tilanteestasi niin terkkari/kätilö auttaa sinua aivan varmasti eteenpäin. Koska synttärisi olivat tammikuussa saatat jo olla aika pitkällä, joten parasta olisi jos menisit terkkarin luo jo tänään jotta saisitte varata lääkäriajan.
Riippumatta siitä mitä päätät tehdä niin et pysty tekemään kaikkea itse, vaan tarvitset apua. Jos haluat pitää lapsen niin sinun on kerrottava vanhemmillesi. Ja jos päätät keskeyttää niin sinun on joka tapauksessa hyvä kertoa asiasta heille, sillä olet edelleen lapsi itsekin ja tarvitset heidän tukea tässä tilanteessa. Vanhemmat eivät yleensä suutu niin pahasti kuin nuori pelkää, ja kouluterkkarin kanssa voit etukäteen miettiä ja harjoitella miten sinä voisit heille kertoa.
Kun olet kertonut asiasta terkkarille hän laittaa sinulle lähetteet raskaustestiin ja jos haluat tehdä abortin niin hän varaa sinulle lääkäriajan. Todennäköisesti saat lääkäriajan melko pian koska aika rupeaa käymään vähiin. Lääkäri kirjoittaa sinulle lähetteen sairaalaan ja saat ajan sinne. Sairaalassa sinua tutkitaan ja lääkärin kanssa päätätte miten abortti tehdään. Olen aivan varma että sinusta pidetään huolta.
Jos sinulla on joku hyvä kaveri jonka kanssa voit puhua asiasta niin hän voisi ehkä tulla mukaan terkkarin luo niin se ei ehkä tunnu yhtä pelottavalta, pääasia on nyt kuitenkin että menet sinne jotta asiat saadaan eteenpäin.
Haleja <3
Tessi