E-pillerin unohtaminen
28.05.2016
Hei!
Minulla on käytössä gestinyl merkkiset e-pillerit unohdin 3.viikolla ensimmäisen pillerin tasan 12h ja ohjeissa lukee jos on unohtanut alle 12h ehkäisyteho säilyy, mutta minulla alkoi eilen (6pv pillerin unohtamisesta) tulemaan vähän veristä/vaaleeta vuotoa. Pitäisikö minun olla huolestunut? 12121212

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
02.06.2016
Hei
Pahoittelen että jouduit odottamaan vastausta niin kauan. Ei sinun tarvitse sen enempää asiaa miettiä. Välivuoto johtuu todennäköisesti siitä että hormonitasosi laski tilapäisesti. Todennäköisesti ehkäisyteho on kuitenkin säilynyt, mutta saatat vaan olla erityisen herkkä hormonitason vaihteluille.
Jos harrastit seksiä muutaman päivän sisällä ennen kuin pilleri unohtui, tai muutamaan päivään sen jälkeen voit olla erityisen tarkka ja seurailla vähän alkavatko kuukautiset silloin kuin pitäisi jne, mutta uskon kuitenkin että raskauden todennäköisyys on niin pieni ettei sitä tarvitse murehtia. JOS olisi niin ettei kuukautisia tule niin voit tehdä testin, mutta en siis usko että olet raskaana.
Ei hätää. Ota rennosti.
Haleja
Tessi