epäsäännölliset menkat ja raskaus
17.10.2015
moikka!
Haluaisin tietää, miten epäsäännölliset kuukautiset vaikuttavat raskaaksi tulemiseen yms. Oon kuullu ja lukenu miljoona kertaa joka paikasta, että menkkojen pitäis tasottua parin vuoden päästä alkamisesta, mulla siitä on neljä vuotta ja edelleen epäsäännölliset - nyt oisko kohta kolmatta kuukautta taas pois. Pisimmillään ollu viis kuukautta pois. (en voi olla raskaana, ei oo siinäkää syy). Terkkari pyys kertomaan jos se alkaa häiritsemään että ne on epäsäännölliset, vois e-pillereillä tms mitä ne ikinä olikaa sit pistää kuriin, mutta ei se mua häiritse. Haluaisin vaan tietää että vaikuttaako epäsäännölliset menkat raskaaksi tulemiseen? Ku kuulin että vaikuttais, etin sitte netistä tietoa ja sain sellasen käsityksen että harvoilla kuukautisilla ei aina oo ovulaatiota eli esim jos yrittäisin vauvaa, mulla saattais mennä siinä kauemmin? Nii eli haluisin vastauksen tuohon ja sit lisätietoa epäsäännöllisistä kuukautisista :)
+ onko niin että ovulaatiota ei oo, jos kuukautiskierron päivät menee yli 35? Esim nyt ku on kohta kolme kuukautta edellisistä nii mulla ei vissii oo ollu ovulaatiota sitte? Ja onko se haitallista jos menkkoja ei tuu useampaan kuukauteen? hentosiipi
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
21.10.2015
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.
Kyllä, kuukautisten epäsäännöllisyys hieman hankaloittaa raskaaksi tulemista, koska ovulaation tapahtumista on vaikeampi arvioida. Ovulaatio kuitenkin tapahtuu usein miten kierron pituudesta huolimatta. Epäsäännölliset kuukautiset ovat kovin yleinen vaiva. Osa naisista kärsii epäsäännöllisistä kuukautisista koko elämänsä ajan. Kuukautisten epäsäännöllisyteen on kuitenkin muitakin syitä kuin hormonaaliset syyt, kuten esimerkiksi voimakas laihduttaminen, pitkäaikainen stressi tai sairastaminen.
Se ettei kuukautisia tule useampaan kuukauteen, ei ole haitallista. Jotkut gynekologit suosittelevatkin runsaista kuukautisista kärsiviä naisia siirtämään kuukautisiaan muutamia kuukausia hormonaalisten ehkäisyvalmisteiden kuten esimerkiksi e-pillereiden avulla.
Mikäli epäsäännölliset kuukautiset mietityttää, voit varmasti hakeutua kouluterveydenhoitajan vastaanotolle, kuullaksesi tarkemmin epäsäännöllisten kuukautisten hoidosta sekä tietenkin tarkemmin epäsäännöllisistä kuukautisista.
Miia, terveydenhoitaja - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.