Keskustella
29.06.2016
Haluaisin keskustella jonkun luotettavan aikuisen kanssa raskaudesta, seksistä ja ehkäisystä. En vain tiedä kenelle menisin puhumaan, en ole ollut ikinä puhumassa tälläisestä asiasta joten se olisi outoa. Koulutkin on lomalla, syksyllä voisin ehkä mennä terveydenhoitajalle (siihen on vain aika pitkä aika) mutta en tiedä keneen voi luottaa, sillä tapaa ihmisen ensimmäistä kertaa ja olisi varmaan vaikeaa avautua näistä asioista. Haluaisin puhua kerran tai pari turvallisen aikuisen kanssa joka ymmärtää, se olisi parempi kuin kuunnella nuorten huhu-puheita ja lukea nettiä. Olisiko teillä jotain vinkkejä tai ehdotuksia? Kysymyksiä

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
29.06.2016
Heippa,
Ymmärrän tilanteesi täysin. Luulen että se on melko yleistä että on asioita joista haluaisi puhua aikuisen kanssa, mutta ei aina tiedä kenelle voisi avautua. No, ensinnäkin voit tietenkin aina kysyä täältä, decibelistä. täällä vastaa aina asiantuntija ja se on täysin luottamuksellista - tosin ymmärrän että kysymyksien kirjoittaminen koneelle ei välttämättä ole sama asia kuin asiasta puhuminen kasvotusten toisen ihmisen kanssa.
Olet aivan oieassa siitä että voit syksyllä puhua terkkarisi kanssa. Terveydenhoitaja osaa useimmiten vastata seksiin ja rakkauselämään liittyviin kysymyksiin, eikä hän yleensä nolostu vaikka olisi hyvin henkilökohtaisista asioista kyse. Voisit myös kokeilla soittamalla ehkäisyneuvolaan ja kysymään sieltä aikaa. Kätilöt siellä ovat tottuneita puhumaan avoimesti seksistä.
Kolmantena vaihtoehtona voisin mainita että kunnassasi on nuoriso-ohjaaja joka on koulutukseltaan myös seksuaalineuvoja. Nuoriso-ohjaaja on töissä nuorisotalolla, ja hänen yhteystietonsa saat kotikuntasi kotisivulta. Kaikille nuoriso-ohjaajille voi puhua myös henkilökohtaisista asioista, ja täysin luottamuksellisesti. Ja mikäli he eivät pysty itse vastamaan kysymyksiisi niin he voivat todennäköisesti auttaa ohjaamalla sinua eteenpäin "oikeaan osoitteeseen".
Valitettavasti näin kesällä ei välttämättä ole kovin helppoa löytää ihmistä kenen kanssa voisi puhua, sillä melkeinpä kaikki (varsinkin nuorille) suunnatut palvelut ovat kiinni. Mutta viimeistään syksyllä oikea ihminen kenelle avautua löytyy varmasti. Siihen saakka voit kokeillä yllä mainittuja paikkoja.
Hyvää kesää!
Terveisin
Tessi