Mistä saan varman tiedon etten ole raskaana?
20.06.2017
Hei. Oon 15-vuotias ja harrastin poikaystäväni kanssa seksiä n.3 viikkoa sitten. Ehkäisynä käytimme kondomia, mutta pelkään olevani raskaana. 2 viikon jälkeen yhdynnästä vasen puoli alavatsastani oli todella kipeä ja kosketusarka. Nyt kipu on kuitenkin hävinnyt melkein kokonaan, mutta pelko on edelleen erittäin suuri. Testin olen tehnyt kahdesti ja molemmissa näkyy ns. haamuviiva.
Kuukautiseni ovat erittäin epäsäännölliset ja joskus jäävät kokonaankin pois kolmen kuukauden ajaksi ja joskus ei. Tästä syystä en ollenkaan tiedä koska tekisin testin, sillä mitään selkeää kiertoa ei minulla ole. Olen päättänyt tekeväni testin aina kerran viikossa kunnes tiedän, mutta haluaisin saada kuitenkin mahdollisimman nopeasti oikean tiedon, jotta keskeytys voitaisiin tehdä mahdollisimman ajoissa.
Olen miettinyt käyväni verikokeissa, mutta en tiedä mitä sanoa terveyskeskukseen soittaessani tai maksaako se jotain alaikäiseltä, sillä rahaa minulla ei ole.
Hain tänään 20.6 e-pillerit ja aion aloittaa ne hyvin pian lähinnä huonon ihoni takia. Voinko huoletta aloittaa ne, vaikka olisinkin raskaana?
Pelkoni suurenee joka päivä, kun en voi tehdä asialle mitään ennen varmaa tietoa ja pillereillä kuitenkin haluan keskeytyksen tehdä. Miten saan siis hyvin pian varman tiedon kun testeistä ei minulle ole ollut juurikaan apua??! Nopeasti apua tarvitseva!
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
28.06.2017
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.
Hienoa että huolehditte ehkäisystä yhdynnän aikana. Kondomi on varsin luotettava ehkäisyväline oikein käytettynä. Markkinoilla olevat raskaustestit ovat yleisesti hyvin tarkkoja, päivittäistavarakaupasta tai apteekista ostettuina. Kuitenkin aika yleistä on, että raskaustestit näyttävät raskauden tai sen ettei ole raskaana vasta viikon kahden kuluttua siitä, kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa, eli kun kuukautiset on myöhässä. Kerrot, että kuukautisesi ovat epäsäännölliset, näin saattaa ollakin kuukautisten alkuvaiheissa kunnes kuukautiset säännöllistyy. Raskaustestin saa ilmaiseksi terveyskeskuksesta, otat vain yhteyttä terveysasemaasi ja pyydät laboratorioon lähetteen raskaustestiä varten.
Missään tapauksessa e-pillereitä ei tule käyttää mikäli on raskaana, vaan raskaus on joko keskeytettävä ennen e-pillereiden käytön aloittamista. Raskaudenkeskeytyksestä tulee aina keskustella lääkärin kanssa, tai aloitettava pillereiden käyttö vasta lapsen syntymän jälkeen. On muistettava, että ehkäisypillerit eivät ole tarkoitettu raskauden keskeyttämiseen, eivätkä pillerit edes keskeytä jo mahdollisesti alkanutta raskautta.
Miia terveydenhoitaja-seksuaalineuvoja - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.