Olenko raskaana ja mitä pitää tehdä?
22.04.2017
Minulla ja poikaystävälläni meni kondomi rikki 29.3 ja seuraavana päivänä otin jälkiehkäisyn. lauantaina 8.4 kondomiin tuli uudestaan reikä yhdynnän aikana. Ja ovulaatio oli pitänyt olla 6.4. Kuukautiset olisivat pitänyt alkaa 19.4 mutta nyt on 3tta päivää myöhässä. Voinko olla raskaana ja mitä pitää tehdä? En uskalla kertoa vanhemmilleni jos pitää tehdä abortti. Apuatarvitseva!!
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
28.04.2017
Hei!
Voi olla, että kun saat tämän vastauksen, kuukautisesi ovat jo alkaneet. Kuukautiskierron pituus saattaa vaihdella ja stressaavissa tilanteissa kuukautiset saattavat myöhästyä, vaikka muuten olisivatkin säännölliset. Ovulaatiotakaan ei yleensä voi päivän tarkkuudella laskea.
On toki olemassa mahdollisuus, että olet tullut raskaaksi. Asian selvittämiseksi sinun kannattaa ostaa raskaustesti. Vasta positiivisen raskaustestin jälkeen kannattaa alkaa miettiä, haluatko tehdä abortin ja mitä muita vaihtoehtoja sinulla on. Testejä myydään apteekeissa ja joissakin isommissa marketeissa. Pyydä rohkeasti apua apteekin henkilökunnalta. Jos raskaustesti on negatiivinen, mutta kuukautisesi eivät ala, tee uusi testi noin viikon kuluttua. Jos testi on positiivinen, varaa aika terveydenhoitajalle. Voit mennä koulun terveydenhoitajan luo tai omalle terveysasemallesi. Raskaudenkeskeytys, eli abortti tehdään Oulussa Oulun yliopistollisen sairaalan naistentautien poliklinikalla. Poliklinikalle mennään lääkärin lähetteellä.
https://www.ouka.fi/oulu/terveyspalvelut/hoitajien-ja-laakareiden-vastaanotto
https://www.ouka.fi/oulu/terveyspalvelut/seksuaaliterveys
Sinun ei ole pakko kertoa vanhemmillesi, vaikka päätyisit tekemään abortin. Kaikki terveydenhuollon työntekijät, terveydenhoitaja, sairaanhoitaja ja lääkäri ovat salassapito- ja vaitiolovelvollisia. Se tarkoittaa, että he eivät kerro vanhemmillesi asiasta. Voit tarvittaessa ottaa asian myös puheeksi työntekijän kanssa ja kertoa, että et halua vanhempiesi tietävän. Mieti kuitenkin, kannattaisiko sinun kertoa heille. Abortin tekeminen ei ole koskaan helppoa ja he haluaisivat varmasti olla sinun tukenasi. Voit miettiä, että jos kyseessä olisi sinun oma lapsesi, haluaisitko tietää asiasta.
Olitpa nyt raskaana tai et, teidän kannattaa poikaystäväsi kanssa miettiä jotakin toista ehkäisymenetelmää kondomin rinnalle. Esimerkiksi ehkäisypillerit voivat olla vaihtoehto, jolla voitte varmistaa, ettei teidän kondomin rikkoutuessa tarvitse pelätä raskautta. Pilleritkin pitää toki muistaa ottaa säännöllisesti. Kondomin repeytymistä voi ehkäistä muun muassa vaihtamalla kondomi välillä uuteen ja käyttämällä liukastetta. Decibel-sivustolla kerrotaan tarkemmin siitä, miten voitte itse varmistaa, ettei kondomi rikkoutuisi niin helposti: https://www.decibel.fi/tietoa/rakkaus-ja-seksi/seksi/ehkaisyvalineet/kondomi/ehkaisyvarmuus-ja-kondomin-rikkoutuminen
Lisää erilaisista ehkäisymenetelmistä voit lukea Väestöliiton nuorten sivuilta: http://www.vaestoliitto.fi/nuoret/ehkaisy/ehkaisymenetelmat/
Terveisin,
Tuula, Nuorten tieto- ja neuvontakeskus Nappi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.