Onko mahdollista
17.05.2016
Olemme aina käyttäneet kondomia yhdynnän alusta loppuun eikä niissä ole ollu reikiä, olemme tarkistaneet joka kerran jälkeen vedellä. Viime yhdynnästä on 3kk, ja myös 3kk sitten tyttö aloitti käyttämään minipillereitä. Mitään oireita ei ole ollut, paitsi minipillereistä johtuvaa pientä mahan turvotusta ja hetkellistä rintojen arkuutta sekä melkein yhtä jaksoiset kuukautiset 3kk ajan. Teimme varmuuden vuoksi äsken raskaustestin, joka oli negatiivinen, ja ohjeissa luki että hormonaalisen ehkäisyn ei pitäisi vaikuttaa tulokseen. Eihän tälläisessä tapauksessa voi olla mahdollista että raskaus olisi jäänyt huomaamatta ja testikin näyttäisi negatiivista. Pillerit määrännyt lääkäri oli sanonut että jos jotain olisi sattunut ennen lääkkeiden aloittamista, pillerit tappaisivat heti alkion. Ja kuukautiset alkoivat ennen pillereiden aloittamista normaalisti, joten ennen sitäkään ei olisi mitään pitäny sattua. Mutta voiko silti raskaus olla huomaamaton näin pitkään ilman oireita ja testikin näyttää väärin? Pohdiskelija

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
19.05.2016
Hei,
Se että tyttöystäväsi on vuotanut verta 3kk johtuu tietenkin pillereistä, ja vaikka se tuntuu ikävältä niin se on todennäköisesti ohimenevää. Jos tämä asia kuitenkin mietityttää niin suosittelisin että hän soittaiai ehkäisyneuvolaan. Saattaa olla että olisi joku muu pillerimerkki joka sopisi hänelle paremmin. Tästä kuitenkin päättää lääkäri/kätilö ja tyttöystäväsi.
Kysymyksesi oli kuitenkin jos olisi mahdollista että tyttöystäväsi olisi raskaana, ja vastaus on ei. Jos viime yhdynnästä on 3kk mahdollinen raskaus näkyisi aivan satavarmasti testissä (+ kaikissa muissa oireissa). Sitä paitsi tyttöystäväsi "kuukautiset" ovat jatkuneet koko tämän ajan, ja normaalistihan kuukautisia ei ole ollenkaan jos on raskaana.
Eli ei syytä huoleen. Ottakaa ihan rennosti. Mutta jos vuoto jatkuu vielä niin kehoittaisin soittamaan ehkäisyneuvolaan jotta saisivat miettiä jatkoja.
Terveisin
Tessi