Pelkään jatkuvasti olevani raskaana
05.08.2017
Hei! Olen aloittanut seksielämän jokin aika sitten (tämän vuoden puolella) ja nautin siitä. Ongelmani kuitenkin on kuukausittainen raskauden pelko, joka tulee ehkä viikko, pari seksin harrastamisen jälkeen ja jatkuu aina menkkoihin asti. Käytämme kondomia, ja tiedän hyvin että se on luotettava oikein käytettynä. Silti, kun alan kuukautisiani odottelemaan, alan aina huomaamaan erilaisia oireita, jotka voivat hyvin liittyä myös ovulaatioon tai kuukautisiin. Tällä kertaa kipeät ja kasvaneet rinnat.. Ongelmaa vaikeuttaa pitkä ja suht epäsäännöllinen kuukautiskierto (n 40 päivää), jolloin sitä testin tekemistäkin joutuu odottelemaan useamman viikon. Mitä tälle voisi tehdä? Kuinka todennäköistä oikeasti on tulla raskaaksi jos seksiä harrastaa ehkä kerran tai pari kuukaudessa (emme näe miehen kanssa kovinkaan usein, välimatka on pitkä)? Teinimamma

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
18.08.2017
Hei,
Anteeksi että olet joutunut odottamaan vastausta näin kauan.
Aivan kuten itsekin kirjoitat niin oikein käytettynä kondomi on aivan turvallinen ehkäisymenetelmä, mutta ymmärrän myös että koska kuukautiskiertosi on niin pitkä ja epäsäännöllinen se lisää pelkoa.
Raskaaksi tulemisen todennäköisyyteen ei niin paljon vaikuta seksin harrastamisen tiheys, vaan enemmän tietenkin se mitä ehkäisyä käyttää. Vaikka harrastaisit seksiä ilman ehkäisyä vain kerran kuukaudessa niin todennäköisyys tulla raskaaksi on isompi kuin jos harrastaisit joka päivä luotettavan ehkäisymenetelmän kanssa.
Oletko miettinyt e-pillereiden hannkimista? Se voisi helpottaa tilannetta sinun tapauksessasi sillä silloin kuukautisesi tulisivat säännöllisemmin, ja e-pillerit ehkäisymenetelmänä ovat todella luotettavia. Voit keskustella asiasta esim. kouluterkkarisi kanssa, tai varata ajan suoraan ehkäisyneuvolaan missä voitte keskustella eri ehkäisymenetelmistä.
Kukaan muu ei kuitenkaan saa tästä asiasta päättää paitsi sinä itse, joten jos haluat jatkaa kondomien kanssa niin sekin on aivan ookoo. Kunhan kondomi on käytössä koko yhdynnän aikana ja pidätte huolen että se pysyy ehjänä niin se on täysin luotettava.
Haleja
Tessi