Raskaanako
15.05.2017
Voiko raskaaksi tulla jos menkat alkaa samana päivänä ja käyttää kumia oikein (tarkistaa reiät jne)? Seksiä harrastin viimeksi se kuukausi sitten, samana päivänä kun menkat alkoivat, oli eka kerta koskaan. Mahollisia "oireita" mitä on ollu on päänsärkyjä, vetinen valkovuoto ja mahan nipistely. Missä vaiheessa oireita yleensä alkaa tulemaan? Menkkojen pitäisi alkaa tällä viikolla mut kuumottelee silti. JOS olisi sattunu sillee et oisin raskaana (sormet ristissä ja puuta koputettu), aborttiinha se menisi. Maksaako se 16 vuotiaalle kuinka paljon, tarvitseeko kertoa porukoille, tarvitseeko mainita lapsen isää? Joutuuko jäämään yöksi? Teinimamma
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
24.05.2017
Hei!
Kiitos kysymyksestä.
Hienoa, olette toimineet vastuullisesti huolehtiessanne ehkäisystä ja tarkistaessanne kondomin. Käytettäessä kondomia oikein, raskauden todennäköisyys on pieni. Mikäli kuitenkin olisit raskaana varovaisuudestanne ja vastuullisuudestanne huolimatta abortti todennäköisesti hoituisi polikliinisesti sairaalan poliklinikalla. Varmuudella en voi sanoa tuleeko sairaalassa yöpyä vai ei. Mahdollisesti poliklinikkamaksu voisi tulla, nyt en ole varma missä poliklinikoilla menee raja siinä, ketä laskuttavat tai eivät. Lääkärikäynnit ovat luottamuksellisia, eivätkä lääkärit yleensä kerro nuoren asioita vanhemmille, ilman nuoren lupaa, mikäli lääkäri voi todeta nuoren olevan riittävän kypsä päättämään omista asioistaan. Abortti on kuitenkin sellainen asia, että minä suosittelisin kuitenkin asiasta vanhemmille kertomaan, jolloin saisit heiltä tukea. Saattaisivat muutoin ihmetellä miksi vatsasi on kipeä. Kukaan ei voi sinua pakottaa kertomaan lapsen isää, ellet niin halua. Avoimuus asioidessasi terveydenhuollossa helpottaa kuitenkin hoitosi suunnittelua. Mitä tulee siihen, että tehdäänkö 16 vuotiaan abortista lastensuojeluilmoitus, on hieman kimurantimpi asia. Suomessa suojaikäraja on 16 vuotta, joten sitä yhdyntä sitä nuoremman kanssa on kriminalisoitu. Mikäli kumppanisi olisi sinua huomattavasti vanhempi voitaisiin kuitenkin asiassa miettiä sitä, onko sinua pakotettu yhdyntään, jolloin jouduttaisiin ehkä miettimään lastensuojeluilmoitustakin. Automaattisesti lastensuojeluilmoitusta ei tehdä, lastensuojeluilmoituksen tekeminen mietitään aina tapauskohtaisesti.
Toivottavasti kuukautisesi kuitenkin on alkaneet, et tällöin joutuisi tekemään aborttia, joka saattaa olla traumaattinenkin kokemus joillekin.
Miia terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.