Raskauden mahdollisuus?
25.02.2017
Harrastimme poikaystäväni kanssa seksiä kaksi kertaa kuukausi sitten, ja molemmilla kerroilla käytimme kondomia sekä keskeytettyä yhdyntää ilman poikaystäväni laukeamista. Pelkäsin silti että olisin raskaana vaikka raskauden todennäköisyys olisi varmasti pieni. Kuukautiset alkoivat ruskealla niukalla vuodolla ajallaan, ja seuraavat päivät vuoto oli punaista, kirkasta ja runsasta sekä kipuja oli tavalliseen tapaan. Minulla on kuitenkin ollut paljon väsymystä, pahoinvointia ja pinkeä ja tiukka tunne alavatsan seudulla. Kysymys kuuluu, voinko olla mitenkään raskaana? Pelottaa todella paljon koska perheeni ei missään nimessä hyväksyisi asiaa eikä reagoisi siihen ollenkaan positiivisesti. Raskaustestiä en uskalla ostaa tuloksen pelon takia. Yhdynnöistä on kuukausi, ja seuraavat kuukautiset pitäisi alkaa viikon päästä. Voinko olla raskaana vaikka kuukautiset tulee? Ahdistunut ja epätoivoinen
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
03.03.2017
Hei!
Kiitos kysymyksestä.
Hienoa, että olette huolehtineet ehkäisystä.
Nyt en ole varma, ymmärsinkö oikein, että olisitte yhdynnässä käyttäneet kondomin lisäksi keskeytettyä yhdyntää? Jos näin on, voisi olettaa ettei raskauden mahdollisuutta ole. Toki ainut keino asian varmistamiseen olisi raskaustestin tekeminen, vaikkakin vastaus pelottaisi. Kuukautisesi tulivat ajallaan ja kuvailemasi perusteella normaaleina. Toki joillakin saattaa olla kuukautisten kaltaista vuotoa myös raskauden aikana. Mitä tulee vatsasi pinkeyteen, tiukkaan oloon ja muihin mainitsemiisi oireisiin, mielen voima on vahva. Stressikin saattaa tehdä oireita jolloin reagoit raskauden pelkoon psykosomaattisesti. Suosittelisin vahvasti tekemään raskaustestin, jotta saat varmuuden asiaan, silloin sinun ei enää tarvitsisi miettiä asiaa.
Miia terveydenhoitaja, sairaanhoitaja - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.