Raskauden mahdollisuus
09.05.2017
Onko kuinka iso mahdollisuus olla raskaana jos kondomia käytettiin koko yhdynnän ajan ja tarkastettiin (täytettiin vedellä) yhdynnän jälkeen reikien varalta? Menkat ei oo vielä ees myöhässä, mut epäsäännöllinen kierto vähä vaikeuttaa tän kans. Teinimamma
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
11.05.2017
Hei
Kondomi on oikein käytettynä luotettava ehkäisyväline. Kerrot, että olette käyttäneet kondomia koko yhdynnän ajan ja tarkastitte kondomin olevan ehjä vielä yhdynnän jälkeen. Olette toimineet aivan oikein, eikä teillä pitäisi olla huolta raskauden mahdollisuudesta.
Jos kuitenkin on mahdollista, että siemennestettä tai esiliukastetta on kulkeutunut emättimeen esileikin aikana, raskauden mahdollisuus on teoriassa olemassa. Voit halutessasi tehdä raskaustestin rauhoittaaksesi mieltäsi. Koska kuukautisesi ovat epäsäännölliset, testi kannattaa tehdä kolmen viikon kuluttua yhdynnästä. Kondomi suojaa parhaiten, kun sitä käytetään seksitilanteen alusta loppuun saakka. Kondomin voi vaihtaa esileikin jälkeen uuteen, jotta se on varmasti ehjä yhdynnän alkaessa.
Hanna, Nuorten tieto- ja neuvontakeskus Nappi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.