Raskaus mahdollinen?
13.01.2016
Hei!Olemme tyttöystävämme kanssa molemmat 16v. Harrastimme viime kuussa seksiä 3-5 kertaa ja käytimme joka kerralla kondomia yhdynnän alusta loppuun ehkäisynä. Tarkistamme aina kondomin yhdynnän jälkeen sekä puhaltamalla sen täyteen ilmaa että täyttämällä sen vedellä, jotta mahdolliset reiät näkyisivät. Millään kerralla ei ole löytynyt yhtään reikää kondomista. Olen myös ottanut siittimen pois emättimestä ennen laukeamista ja nähnyt kuinka siemenneste tulee kondomiin, eikä sitä ole tullut esim. sängylle kondomin läpi. Nyt tyttöystäväni kuukautiset ovat 4-5 päivää myöhässä, joten voiko olla mahdollista, että hän olisi raskaana kaikesta huolimatta. Hänen kuukautisensa ovat hieman epäsäännölliset ja saattavat heittää muutaman päivän, muttei näin paljoa. Hänellä on ollut kyllä muutaman päivän maha kipeä ja sellainen olo että kuukautiset saattaisivat alkaa, mutta eivät ole alkaneet. Hän kärsii mm. masennuksesta ja stressistä. Olemme harrastaneet yhdyntää n. puolen vuoden ajan ja olleet yhtä tarkkoja aina ja kuukautiset eivät ole koskaan jääneet pois eikä merkkejä raskaudesta ole ollut. Olemme yrittäneet ottaa kaiken huomioon ja olla erityisen tarkkoja ehkäisyn suhteen, mutta pelkään että silti jotain olisi sattunut. Huolestunut

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
18.01.2016
Heippa.
Kuulostaa siltä että olette kyllä olleet todella tarkkoja, joten en usko että teidän tarvitse pelätä. Jos olette käyttäneet aina kondomia ja tämän lisäksi olet aina vetäytynyt ulos ennen siemensyöksyä, raskauden mahdollisuus on niin pieni ettei sitä tarvitse miettiä.
Todennäköisesti tyttöystäväsi kuukautiset ovat myöhässä just sen takia että häntä jännittää. Kuukautiskierto voi joskus olla vaikea ymmärtää, ja yleensä ei löydy mitään selkeätä syytä siihen minkä takia kuukautiset ovat myöhässä, mutta se ei kuitenkaan tarkoita että mitään olisi pielessä.
Elikkä odottakaa vielä vaan ihan rauhassa kuukautisia. En usko että tyttöystäväsi on raskaana koska olette hienosti ottaneet vastuuta ja hoitaneet ehkäisypuolen.
Mikäli kuukautisia ei näy vielä viikkoon voitte käydä ostamassa raskaustestin (kaupasta tai apteekista) ja tarvittaessa otatte yhteyttä kouluterkkariin.
Terveisin
Tessi