Stressiä Stressin perään
11.03.2016
Terve
Rupesin eilen yöllä miettimään, olisiko mahdollista että olisin raskaana?
Otin Sunnuntaina (6.3.16) Jälkiehkäisy pillerin, suojaamattoman yhdynnän takia.
Siitä keskiviikkoon (9.3.16), ei tullut harrastettua mitään, mutta illalla sitte taas. Otin sen jälkeen Stefaminelle-merkkisen e-pillerin, aivan heti yhdynnän jälkeen.
Sama Torstai-Perjantai (10/11.3.16) yöllä, taas pilleri heti seksin jälkeen.
Olisiko mahdollista että pillerit on auttaneet siihen etten vain olisi raskaana? -Epätoivoinen
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
16.03.2016
Hei!
Kiitos kysymyksestä.
Täyden varmuuden saat tekemällä raskaustestin. E-pillerit silloin tällöin otettuna eivät anna riittävää suojaa ei toivotuilta raskauksilta. Ottamasi jälkiehkäisypilleri tosin on voinut ei-toivotun raskauden ehkäistä, varmista asia kuitenkin raskaustestillä, mikäli kuukautisesi eivät ala normaalisti. Jos kuitenkaan et testin tehtyäsi ole raskaana, suosittelen erittäin suuresti, että jatkossa huolehdit ehkäisystä paremmin. Jälkiehkäisypillerit eivät ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön ja mikäli e-pillerit on sinulle kirjoitettu suosittelen käyttämään niitä ohjeen mukaisesti eikä vain silloin tällöin tarpeen mukaan. Vain otettu lääke auttaa. Lisäksi on muistettava, että ainoastaan kondomi oikein käytettynä suojaa parhaiten paitsi ei-toivotuilta raskauksilta myös sukupuolitaudeiltakin. Kun ehkäisystä huolehditaan, osoittaa se vastuuntuntoa niin itseä kuin kumppaniakin kohtaan.
Terveisin, Miia, terveydenhoitaja - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.