Voiko
28.06.2016
Voiko tyttö olla raskaana 19vko eli melkein 5kk huomaamattaan, sillä edellinen yhdyntä on tapahtunut silloin? Eikö se olisi pitänyt näkyä jo kaikissa oireissa ja jollain tavalla havaita ja näkyä jo ulospäinkin jos kyseessä on laiha ja pieni tyttö? Netistä keskustelupalstoilta voi lukea kaikkia "kauhutarinoita" missä kerrotaan että joku on ollut huomaamattaan raskaana meilkein ihan loppuun asti. Haluaisin tietää mikä on totuus ja onko sellainen oikeasti mahdollista? Joillakin nettilehtien sivuilla lukee että tässä vaiheessa olisi ollut jo paljon oireita ja se näkyisi jo ulospäin. Hämmentynyt

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
29.06.2016
Hei,
Näitä tarinoita tosiaan lukee ja kuulee aina välillä, ja minunkin mielestäni ne kuulostavat usein omituisilta. En tietenkään voi vastata kaikkien puolesta - varmaan on niitä jotka syystä tai toisesta eivät ole ymmärtäneet että seksillä voi olla sellaisia seurauksia että voisi tulla raskaaksi, mutta luulen kuitenkin että suurimmassa osassa näistä tapauksista kysessä on kieltäminen, se että tyttö ei halua nähdä totuutta ja sen takia torjuu kaikki signaalit.
Ensimmäinen raskauden merkki on useimmiten kuukautisten poisjäänti. Ja mikäli tytöllä on ollut edes jonkinnäköinen kuukautiskierto ennen raskautta niin poisjäännin kyllä huomaa. Toisaalta on olemassa niitä naisia jotka vuotavat verta silloin tällöin myös raskauden aikana. Jolloin kyseessähän ei tietenkään ole kuukautiset - mutta kuitenin verinen vuoto jonka voisi erehtyä kuukautisvuodoksi.
Toinen aika tyypillinen merkki raskaudesta on rintojen arkuus. Tämä voi myös olla normaali oire ennen kuukautisia, mutta raskauden aikana arkuus on kuitenkin voimakkaampaa, eikä se mene ohi.
Tämän jälkeen seuraa usein väsymystä ja pahoinvointia. Kaikki naiset eivät kuitenkaan koe pahoinvointia raskauden aikana, ja onhan se aika yleistä että joskus voi kokea väsymystä vaikka ei tiedä syytä.
On olemassa niitä naisia jotka eivät välttämättä koe merkittävää painonnousua raskauden aikana, eikä vatsa kasva kovin isoksi kaikilla. mutta pääsääntöisesti raskaus on kuitenkin aika näkyvää jo viikolla 19. Voi kirjoittaa googleen hakusanan "raskausviikko 19" ja klikata kuvahakua niin näet kuvia miltä nämä vauvamasut yleensä näyttävät.
Sikiön liikkeet eivät välttämättä ole yhtä voimakkaat kaikilla (riippuen esim. istukan sijainnista) mutta monella liikkeet ovat jo viikolla 19 sen verran tuntuvat ettei niitä voisi luulla miksikään muuksi.
Lopulta on monta monta pikkujuttua ja pieniä muutoksia jotka tapahtuvat kropassa raskauden aikana (nännit tummenee, rinnat kasvaa, huulet turpoaa, limakalvot nenässä turpoaa, ummetusta, jne) jotka voivat tietenkin liittyä muihinkin juttuihin - mutta jos yhdessä ihmisessä yhdistyy kaikki nämä, tai edes osa näistä oireista ja tyttö itse tietää harrastaneenä seksiä - niin raskauden ei kyllä pitäisi tulla millään yllätyksenä.
Eli mielestäni olet aivan oikeassa jos koet olevasi hämmentynyt kun kuulet tällaisista tapauksista - niin olen minäkin :) Teoreettisesti se on tietenkin mahdollista että ei olisi minkäänlaisia raskausoireita - mutta hyvin epätodennäköistä että nainen voisi yhtäkkiä synnyttää lapsen tietämättään olevansa raskaana. Mutta kunhan huolehtii ehkäisystä niin tätä ei tarvitse pelätä, sitähän varten kondomit ja e-pillerit ovat olemassa.
Hyvää kesää!
Terveisin
Tessi