Voinko olla raskaana?!?!
28.12.2016
Hei! Olen 13-vuotias tyttö ja pelkään olevani raskaana!! Harrastin seksiä poikaystävänikanssa 21.10. Hän ei ollut sisälläni mutta olimme lähekkäin. Ei käytetty ehkäisyä, sillä mitään ei ollut tarkoitus touhuta eikä toihuttukkaan. Kuukautiseni eivät ole edes vielä alkaneet, joten onko edes mahfollista että tulisin raskaaksi?
Kävin jo kerran apteekissa, mutta kun saavuin raskaustestien kohdalle iski kauhea paniikki ja oli pakko lähteä pois. Kerrotaanko raskaudesta tai sen keskeytyksestä vanhemmille? En todellakaan haluaisi että he saisivat tietää!! Ja pitääkö niistä pillereistä maksaa paljon?
Nyt noin 2kk kulunut tuosta päivästä. Olen kärsinyt välillä aamuisin huonosta olosta ja välillä on silmissä sumentunut ja sattunut päähän kun on nopeasti noussut ylös. Valkovuotoni on silti ihan normaali eikä rintani juuri ole kipeämät kuin ennekään. Vatsani ei ole kasvanut (onneksi) ja ruokahaluni on aivan normaali!
Mitä tehdä?? Voiko raskaus olla mahdollinen ja jos on saisiko sen keskeytettyä ilman että vanhemmat saisivat tietää? Huolestunuttyttö
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
29.12.2016
Hei!
Kiitos kysymyksestä.
Kysymyksestäsi saan sellaisen käsityksen, ettei varsinaista yhdyntää ole tapahtunut, joten silloin ei ole raskauden mahdollisuuttakaan. Lisäksi raskaaksi tulemiseen tarvitaan kuukautiset, jotta hedelmöittyminen voisi tapahtua, joten senkin perusteella raskauden mahdollisuutta ei käsittääkseni olisi, kirjoitat ettei kuukautisesi ole vielä alkaneetkaan. Mikäli asia sinua kovasti mietityttää, tekemällä raskaustestin saat täyden varmuuden asiasta. Raskaustestejä myydään myös hyvin varustelluissa päivittäistavarakaupoissa ei siis ainoastaan apteekeissa.
Mitä taas tulee raskauden keskeytykseen, joissakin tilanteissa voidaan arvioida onko alaikäinen lapsi tai tapauksessasi nuori kyllin kypsä päättämään terveyteensä liittyvistä asioista ilman, että huoltajia asiasta informoidaan. Tämä arvio tehdään tapauskohtaisesti. Lisäksi huomioonottaen ikä, raskaudenkeskeytys on henkisesti iso asia, jolloin kaikki mahdollinen tuki etenkin vanhemmilta olisi tarpeen.
Jälkiehkäisypillereiden hinta on noin 20 e, mutta pillerit tulisi ottaa mieluiten heti suojaamattoman yhdynnän jälkeen tai viimeistään 72 tuntia yhdynnästä. Jälkiehkäisypillereitä ei kuitenkaan apteekeissa myydä alle 15-vuotiaille ilman reseptiä. Joten sinun tapauksessasi, jos olisitkin raskaana, et olisi jälkiehkäisypillereitä saanut ilman lääkärissä käyntiä. Nyt toki olisi myöhäistäkin jo hankkia pillerit, jos vaikka raskaana olisitkin. On huomioitavaa, että jälkiehkäisypillereitä ei tule käyttää jatkuvasti, eivätkä ne ole raskaudenkeskeytykseen tarkoitettuja, koska pillerit eivät päätä jo alkanutta raskautta.
Sinun ikäisten kohdalla mietitään siis aina asioita myös lain näkökulmasta. Seksuaalisen kanssakäymisen yleinen suojaikäraja on 16 vuotta. Kaikenlainen alle 16-vuotiaaseen kohdistuva seksuaalinen kanssakäyminen on rangaistavaa. Samanikäisten ja samalla henkisellä ja ruumiillisella tasolla olevien alaikäisten välisestä vapaaehtoisesta seksuaalisesta kanssakäymisestä ei yleensä seuraa rangaistusta. Rikosoikeudellinen vastuu omista teoista alkaa kuitenkin jo nuoren täytettyä 15 vuotta. Riski joutua vastuuseen seksuaalisesta teosta kasvaa sen mukaan, mitä suurempi on osapuolten välisen iän tai henkisen- tai ruumiillisen kehityksen välinen ero. Seksuaalisella hyväksikäytöllä tarkoitetaan alle 18-vuotiaan houkuttelemista tai painostamista seksuaaliseen toimintaan omaa asemaa ja toisen riippuvuutta tai puolustuskyvyttömyyttä hyväksi käyttäen. Määritelmät löytyvät Rikoslaista.
Aamulliset oireesi, esimerkiksi huonovointisuus voivat viitata yön jäljiltä alhaiseen verensokeriin. Silmien sumentumien ja pääkipu äkisti noustessa taas voisivat viitata nopeaan verenpaineen vaihteluun noustessasi nopeasti. Tähän auttaa yleensä se, että välttää äkillisiä ylösnousuja sängystä, tuoleilta, sohvalta jne.
terveisin, Miia, terveydenhoitaja/seksuaalineuvoja – Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.