Femcap
09.04.2014
Hei,
Olen etsimässä itselleni sopivaa hormoonitonta ehkäisymenetelmää ja femcap pisti silmään niistä harvoista vaihtoehdoista joita oli tarjolla. Mieltäni jäi kuitenkin vaivaamaan, mikä tämän ehkäisyteho on, jos yhtäaikaa käyttää oikeaa ainetta. Valitettavasti en nyt muista ko. aineen nimeä.
Pohdin myös, millaisissa tilanteissa kannattaisi miettiä jotain muuta ehkäisymenetelmää kuin femcap? Milloin voisi kuvitella, että kondomi tai kuparikierukka olisi paljon parempi kuin femcap? Tietenkin uudessa suhteessa kondomit on hyvä aluksi sukupuolitautien varalta. Mutta muuten yleensäottaen, milloin femcap sopii? Carita

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena Vastaa
09.04.2014
Hei Carita!
Etsittyäni tarkempaa tietoa Femcapista, joka siis on cervixpessaari, on sen ehkäisytehon useimmissa paikoissa todettu olevan noin 92%, JOS sitä käytetään oikein. 92% tarkoittaa siis sitä, että 8 naista 100 tulee raskaaksi pessaarista huolimatta vuoden aikana. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että jokainen pari harrastaisi seksiä vain kerran vuoden aikana, sillä jokainen parihan on yhdynnässä useampia kertoja vuoden aikana.
Pessaarin huonoiksi puoliksi voisi laskea mm. että asetuksen kanssa voi olla ongelmia (sitä pitää harjoitella); sinun on tiedettävä varmasti, missä kohdunnapukkasi on, jotta osaat asettaa FemCapin oikein; oikean koon valitseminen ilman testausta voi olla vaikeaa (Femcapeja pitää tilata netistä, et voi koittaa niitä ennen ostoa); seksi vaatii suunnittelua, sillä pessaari pitää asettaa paikoilleen ENNEN seksuaalista kiihottumista (tämä voi poistaa osan seksin spontaaniutta); FemCap ei ole yhtä varma ehkäisyteholtaan kuin hormonaaliset ehkäisymenetelmät; eikä se suojaa sukupuolitaudeilta.
Pessaarin hyviä puolia on puolestaan se, että se ei vaikuta normaaliin kuukautiskiertoosi ja ovulaatioon millään tavalla, sillä se ei sisällä hormoneja. Pessaarin avulla voit siis nauttia ns. "luonnollisesta" seksistä. Pessaari ei myöskään ole kertakäyttöinen ehkäisyväline, joten siinä mielessä se tulee esim. kondomia halvemmaksi pidemmällä aikavälillä.
Kondomin käyttö on suositeltavaa juuri uusissa suhteissa ja kun et ole varma, onko kumppanillasi mahdollisesti jokin sukupuolitauti. Kondomi on myös helppo kuljettaa mukana, eikä sen käyttö estä yllättäviäkään "himon" hetkiä.
Kuparikierukan ehkäisyteho on verrattain korkea, jopa 98-99%. Ehkäisyteho on korkea, sillä kuparikierukkaa ei tarvitse erikseen muistaa. Kuparikierukka on pitkäaikainen ehkäisyväline, sillä se on voimassa 5 vuotta kerrallaan. Kuparikierukan käyttäjille suositellaan kuitenkin vakituista parisuhdetta, sillä se ei suojaa sukupuolitaudeilta. Se voi myös tehdä kuukautisista runsaammat.
Milloin mitäkin ehkäisyvälinettä kannattaa käyttää riippuu kyllä hyvin paljon käyttäjästä ja hänen seksielämästään. Irtosuhteita harrastaville suositellaan kyllä ehdottomasti kondomin käyttöä, mutta muuten valinta on kyllä käyttäjällä itsellään. Hormonittomissa (kuten myös hormonaalisissa) ehkäisymenetelmissä olennaista on välineen oikea käyttö. Oikein käytettynä ehkäisyteho on kyllä korkea kaikissa mainitsemissasi ehkäisyvälineissä, eikä silloin voi sanoa, mikä sopisi paremmin kuin toinen. Tietenkin valinta riippuu myös siitä, mihin itse totut ja mikä sinusta tuntuu luontevalta. Kaikki ehkäisymenetelmät vaativat totuttelua.
Toivottavasti tästä oli sinulle hieman apua. Suosittelisimme vielä, että puhuisit asiasta ehkäisyneuvolan henkilökunnan kanssa, jotta saisit asiasta vielä heidänkin mielipiteensä. He osaavat neuvoa sinulle oikeanlaisen hormonittoman ehkäisymenetelmän keskusteltuaan kanssasi ja kyseltyään tarkemmin seksielämästäsi ja arjestasi.
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Liselott
Lue sivuiltamme vielä lisää tietoa eri ehkäisyvälineistä kuukauden teemasta.