Hysteerinen
23.05.2018
Hei! Lopetin e pillerit yli 2kk sitten, minkä jälkeen minulla tuli kahdet kuukautiset 32 ja 28 päivän kierrolla, mutta reilusti niukempina kuin ennen pillereiden aloitusta (oli tuolloin todella runsaat kuukautiset). Olen viimeksi ollut yhdynnässä 9 viikkoa sitten, kondomi oli käytössä koko ajan, ja poikaystäväni ei lauennut. Olen tässä välissä tehnyt lähes joka viikko raskaustestin, viimeisimmän eilen, koska olen stressannut mahdollista raskautta paljon, kaikki testit olivat negatiivisia. Tänään minulle asennettiin hormonikierukka. Jos testit olisivat näyttäneet väärin, olisiko gynekologi huomannut raskauden kierukkaa asettaessaan? Hän ei ultrannut. Voin olla melko hysteerinen asian kanssa, mutta voinko olla raskaana? Minä vaan

Kätilö ja seksuaalineuvoja Kristiina Vastaa
29.05.2018
Hei!
En näe kyllä mitään syytä epäillä että olisit raskaana. On aivan tavallista että e-pillereiden käyttö niukentaa kuukautisia jopa pysyvästi mikä on useimpien mielestä helpotus. Ymmärrän huolesi, mutta olet huolehtinut ehkäisystä esimerkillisesti . Nyt kun hormonikierukka on asetettu, muuttuu vuoto todennäköisesti taas. Voi olla välivuotoja, säännöllinen tai epäsäännöllinen vuoto, runsas tai hyvinkin niukka tai ei vuotoa enää lainkaan. Tilanne voi myös matkan varrella muuttua.
Useimmilla jää vuoto kokonaan pois ja se ei ole mitenkään haitallista.
7cm takoittaa mittaa kuinka syvälle kohtuun lääkäri kierukan on laittanut. Kierukan asettimessa on mitta. Ennen asetusta lääkäri koittaa ns sondilla mitan kohdun suulta kohdun pohjukkaan tietääkseen kuinka syvälle kierukka tulee laittaa. Sondissakin on mitta kuten kierukan asettimessa. Kohtuja on eri kokoisia ja sinulla hieman pienempi. Sekään ei haittaa mitään. Voit olla ihan huoletta! Kierukan paikoillaan oloa voit helposti testata itse kokeilemalla varovasti sormella että tunnet pienet langat jotka ovat kohdusuun ulkopuolella emättimessä. Niistä vetäen kierukka sitten joskus poistetaan.
Aurinkoa päiviisi toivottelee Kristiina