Kysymys e-pillereistä
30.12.2018
Aloitan 1. e-pillerini, Gestinyl-merkkiset. Gyne sanoi, että voin käyttää pitkää sykliä eli syödä kaksi liuskaa putkeen. Tarkoittaako se siis, että kun tänään sunnuntaina aloitan pillerit, otan jatkossakin uuden liuskan 1. pillerin aina sunnuntaisin? Erika
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
03.01.2019
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Terveyskirjaston sivuilla kerrotaan, että pitkä sykli tarkoittaa, että e-pillereitä syödään esim. useampia viikkoja, tai jopa useampia kuukausia peräkkäin, ja vasta sitten pidetään viikon tauko. Tällä tavoin voidaan harventaa vuotojen tulemista. Pitkän syklin käyttö ei vaikuta ehkäisytehoon eikä siihen liity haittavaikutuksia.
Gestinyl-valmisteen käyttöohjeessa sanotaan näin: Kuukautisia voidaan siirtää myöhemmäksi aloittamalla uusi Gestinyl-pakkaus heti edellisen jälkeen ilman tablettitaukoa. Kuukautisia voidaan siirtää niin pitkälle kuin halutaan, mutta kuitenkin enintään toisen pakkauksen loppumiseen saakka. Tänä aikana voi esiintyä läpäisy- tai tiputteluvuotoa.
Gestinyl-liuska sisältää 21 tablettia. Kerroit, että otit ensimmäisen tabletin sunnuntaina 30.12. Liuska loppuu sinulla siis 19.1., joten seuraavan liuskan voit aloittaa sunnuntaina 20.1., niin kuin taisitkin pohdiskella. :)
Ihanaa alkanutta vuotta sinulle!
Terkuin, Riina | Nuortenelämä.fi