Pelko raskaudesta
19.05.2020
Hei. Minulla on käytössä yasmin-pillerit ja otan ne joka aamu melko samaan aikaan(3 tunnin sisällä tietystä ajasta). Harrastan seksiä 3-6 kerraa kuukaudessa ja pelottaa että voinko tulla raskaaksi e-pillereiden läpi Pelottaa
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
27.05.2020
Moikka,
Kiitos kysymyksestäsi! Kun käyttää e-pillereitä säännöllisesti, kuten olet käyttänytkin, raskauden alkaminen on hyvin epätodennäköistä. E-pillereiden ehkäisyteho on varsin luotettava. Lue halutessasi lisää ehkäisymenetelmien tehokkuudesta Ehkäisynetistä.
Mikäli on unohtanut ottaa pillereitä säännöllisesti, pillereiden ehkäisyteho heikentyy. E-pilleripakettien valmisteselosteissa on ohjeet pillerin unohtamisen varalle. Mikäli on unohtanut ottaa pillerin, ohjeistus on ottaa unohtunut pilleri heti, jatkaa pillerien käyttöä normaalisti ja käyttää kondomia viikon ajan.
Raskautta kannattaa epäillä silloin, jos kuukautiset eivät ala ajallaan. Apteekista saa ostettua kotona tehtäviä raskaustestejä. Raskauden alkuoireita voivat olla alavatsatuntemukset, rintojen turvotus sekä kipu ja pahoinvointia. Alkuraskaudessa ei välttämättä kuitenkaan ole mitään oireita. Sen takia testin tekeminen on aina tärkeää, jos epäilee raskautta.
Kannustan sinua siis tekemään raskaustestin, mikäli epäilet olevasi raskaana. Testin voi tehdä heti, kun kuukautiset ovat myöhässä. Näin saat mielenrauhan, eikä sinun tarvitse turhaan asiasta stressata.
Aurinkoista alkavaa kesää!
Terveisin,
Pauliina / Nuortenelämä.fi