En tiedä mitä teen
11.12.2017
Moi. Eli mä oon tykästynyt yhteen poikaan, ja asia menee näin; kyseinen poika on maahanmuuttaja, ja mä en tiä miten kerron äidille että mulla on tällanen ihastus, kun hän kerran huomautti mulle että älä sitten ikinä oo parisuhteesaa maahanmuuttajan kanssa, mutta äiti ei kuitenkaan ole millään tavalla rasisti. Tykkään pojasta todella paljon ja haluaisin jotain,mutta kunnioitan myös äitiäni ja en todellakaan tiedä mitä tehdä. Äitini tietää että poika on mun kaveri ja että hengaan hänen kanssa porukassa, mutta apua, mitä voin tehdä? Entiedä

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
15.12.2017
Hei,
Ymmärrän että tilanne tuntuu turhauttavalta. Toisaalta et halua että äitisi suuttuu/murehtii, mutta toisaalta haluaisit oppia tuntemaan pojan paremmin. Siinä mielessä ymmärrän äitisi huolen, hän pelkää todennäköisesti että kulttuuriset erot tekisivät suhteesta vaikean ja että tulisit siitä onnettomaksi. Se on aivan totta että joskus kulttuuriset erot aiheuttavat tilanteita suhteessa, mutta toisaalta äitisi ei todennäköisesti tiedä yhtään mitään tämän pojan kulttuurista, tai hänen henkilökohtaisista perusarvoista. Kaikki ihmiset ovat yksilöitä, tietenkin kulttuuri vaikuttaa tähän - mutta kenties hän on jo asunut suomessa niin kauan että tuntee myös millaisten normien ja arvojen mukaan mennään täällä.
Olisiko mitenkään mahdollista että äitisi saisi tavata tämän pojan? Jos vaikka kävisitte pienemmällä porukalla muutaman kerran juomassa teetä/kahvia teillä, ja äitisi saisi nähdä pojan ja miten hän "käyttäytyy" kaveriporukassa. Yleensä kun ihmiset oppivat tuntemaan henkilön paremmin he tavallaan unohtavat että henkilö alunperin edusti toista kulttuuria, ja näkevät henkilön yksilönä.
Toinen vaihtoehto on että puhuisit suoraan äitisi kanssa asiasta. Olet jo sen verran vanha että hänen on todella vaikea tehdä päätöksiä sinun puolestasi. Hän voi joko päättää että "ei, sinä et saa tavata tätä poikaa enää" - mutta silloin menettää myös suuren osan sinun luottamuksesta, tai hän voi päättää että tukee sinua kun teet omat päätöksesi - ja silloin hän saa "pitää" sinua, ja voit jatkossakin kääntyä hänen puoleen jos tulee vaikeuksia. Jos päätät puhua hänen kanssa asiasta niin olet kuitenkin ollut rehellinen, ja se kertoo sinusta paljon. Äitisi pitäisi olla ylpeä siitä että on kasvattanut niin ennakkoluulottoman ihmisen.
Ymmärrän että tilanne on vaikea. Toivon kuitenkin että puhumalla saisit aikaiseksi sen että saat äidiltäsi "luvan" ottaa selvää enemmän tästä pojasta ja sinun omista tunteistasi häntä kohtaan, ja mahdollisesta suhteesta hänen kanssaan.
Onnea matkaan <3
Haleja
Tessi