Hjälp mig!
03.03.2020
Hej Decibel, mitt ex gjorde slut för ca 2 månader sedan på ett väldigt fult sätt dvs snap. Jag vill bara säga att jag saknar hnm så oerhört mycket kan inte släppa det jag liksom drömmer om hnm varje dag tänker på hnm innan jag ska sova o allt jag mår liksom jätte dåligt, min magkänsla säger ju att han just nu inte bryr sig alls om mig och allt detdär men det enda jag gör varje dag är att tänka på hnm och kan inte sluta. Han va en kille som va exakt som mig och exakt som jag ville ha, han kanske inte hade världens bästa utseende, men hans personlighet va jag kär i sen med tiden så blev det automatiskt att jag börja gilla hans utseende oxå. Allt jag vill ha nu är han och inget vad ska jag göra mår skit har testat allt jag kan göra för att bara skita i hnm liksom ta bort hnm på sociala medier osv men inget funkar snälla hjälp mig! Anonym

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
03.03.2020
Hej,
Jag är ledsen att det ännu känns som det gör. Men det finns inte heller någon magisk gräns för när någonting slutar göra ont eller när man slutar sakna någon. Om det skulle finnas något enkelt sätt eller en medicin som gjorde att man kunde glömma bort någon eller "bota" ett brustet hjärta så skulle det vara den mest välanvända metoden/medicinen i världen för nästan alla råkar ut för det nån gång och det är väldigt smärtsamt. Det hjälper dig givetvis inte att veta att många andra känner som du - men du kan försöka vända på det och tänka att om alla andra också klarar av det och kan gå vidare så kommer du också att kunna göra det - då den tiden kommer.
Hur man hanterar saknaden kan säkert variera lite från fall till fall. Vissa försöker hålla sig sysselsatta med annat medan andra behöver tid för sig själva. Det finns inget rätt eller fel i det utan man måste känna efter och göra som det känns bäst. Men jag tycker att du skall komma ihåg att det inte är fel att sakna honom och ännu ha känslor för honom. Det är ju bara ett tecken på att du faktiskt tyckte om honom, och att du överhuvudtaget har förmågan att känna och älska. Så jag tycker inte att du behöver försöka motarbeta din saknad eller dina tankar på honom. Du får tänka på honom, men du måste också respektera att han just nu inte känner likadant - och det är inte heller någons fel.
Låt tankarna komma och gå. Plötsligt en dag kommer du att märka att det inte gör lika ont att tänka på honom. Eller också kommer du att märka att någon annan blir intressant. Gör saker som DU känner för att göra, och gärna saker som du känner att gör dig starkare. Du kommer att klara dig ur det här.
Kram <3
Tessi