Jag behöver svar nu!!!!!
04.12.2018
Hej decibel!
Jag är en 17 årig flicka och är sexuellt aktiv med min pojkvän som jag har varit tillsammans med i snart 2 år.
Min fråga är att varför det gör ont när jag har sex ? . Det gör också ont efter , och har gjort det 2 månader . Tacksam för svar Anonym

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
07.12.2018
Hej.
Det är inte helt lätt att ge ett kort svar på din fråga. Har du haft några andra symtom under denna tid? T.ex. klåda, sveda eller flytningar. Plötslig samlagssmärta kan t.ex. bero på en infektion, eller på att slemhinnorna av någon anledning är irriterade. Det behöver inte vara allvarligt, men kan kräva behandling för att det skall gå över.
Sen vet jag ju inte på vilket sätt ni har sex, och om det finns någon orsak där till att du får ont. Om man t.ex. har torra slemhinnor så kan friktionen leda till att man får små sprickor vid slidöppningen, och då kan det göra ont efteråt.
Jag föreslår att du börjar med helt basic grejer. Tvätta underlivet dagligen med vanligt vatten. Aldrig tvål eller parfymer i underlivet! Använd trosor av bomull och sov helt utan trosor. Du kan använda t.ex. babyolja eller ceridal-olja att smörja underlivet med. På apoteket finns också receptfria läkemedel som kan användas om man tror att man kan ha något problem med bakteriefloran. T.ex. Vagi-C, Vagi Care eller Vagisan. Dessa är oftast i form av kapslar som man lägger in i slidan till natten.
Jag tycker också att ni skall använda glidmedel då ni har sex, för att inte slemhinnorna skall bli irriterade. Till det kan du använda samma baby-olja eller Ceridal-olja som du använder till att smörja underlivet. (på baby-avdelningen i butiken, där man söljer blöjor och nappar, säljs Liberos baby-olja som fungerar bra för detta ändamål och är betydligt billigare och bättre än många liknande oljor som säljs på apoteket.)
Om inte dessa grejer hjälper så tycker jag att du skall kontakta en preventivrådgivning/gynekolog som kan undersöka dig och fundera över orsaken. Jag tror nog att problemet kan lösas.
Kram
Tessi