Hieman hankala olotila
08.11.2023
Hei minulla on paha mieli siitä että hyvä ystäväni ja poikaystäväni ovat tapelleet keskenään kaksi päivää ja sen takia menin vahingossa huutamaan poikaystävälleni.Nytten minusta tuntuu hyvin pahalta että tein niin ja minulla on semmoinen tunne että ystäväni pitää poikaystävästäni ja en osaa kertoa tätä kellekkään.mitä minun kannataisisi tehdä Saara
Lila Kaki

Nuorisotiedottaja Lila Vastaa
09.11.2023
Hei,
Kiitos kysymyksestäsi ja yhteydenotostasi. Onpa ikävää, että olet joutunut tilanteeseen, joka aiheuttaa sinulle pahaa mieltä. Riitely ei koskaan ole kivaa ja se herättää usein meissä monenlaisia tunteita. Kysymyksestäsi ei käy ilmi mistä poikaystäväsi ja hyvä ystäväsi tappelivat tai mistä kaikki alkoi. Oliko kyseessä kenties jokin väärinkäsitys? Riitatilanne voi syntyä esimerkiksi siitä, että olemme ymmärtäneet toisemme väärin ja silloin olisi tärkeää puhua asiat läpi. Riitatilanteissa voi usein luulla, että toinen osapuoli on oikeassa ja toinen taas väärässä, mutta asia on harvoin niin mustavalkoinen. Kaikilla riidan osapuolilla on oikeus omiin tunteisiinsa, olivat ne sitten mitä tahansa, mutta niiden varjolla ei kuitenkaan saa satuttaa toista. Mikä ikinä tämän riidan poikaystäväsi ja hyvän ystäväsi välille aloittikaan, olisi paikallaan keskustella asia läpi, jotta molemmat voivat ymmärtää toisiaan paremmin. Sovinnon kautta he voivat jättää riidan taakseen ja siirtyä eteenpäin, muussa tapauksessa riskinä on, että riidan aiheuttaneet asiat jäävät painamaan mieltä.
Ymmärrän, että sinua harmittaa, että vahingossa huusit poikaystävällesi. Haluan kuitenkin muistuttaa sinua siitä, että me kaikki teemme joskus virheitä, se kuuluu elämään. Välillä käy niin, että tunteemme purkautuvat läheisiimme, vaikka emme sitä haluaisikaan. Se on täysin normaalia. Se, että sinua nyt harmittaa kertoo ainoastaan siitä, että välität poikaystävästäsi paljon ja ettet halua tuottaa hänelle pahaa mieltä, mikä on erittäin hyvä asia. Suosittelen puhumaan asiasta poikaystäväsi kanssa ja kertomaan hänelle miltä sinusta tuntuu. Joka ikisessä parisuhteessa tulee jossain kohtaa eteen riitatilanne tai konflikti, mutta niistä selviää kyllä yhdessä, kunhan uskalletaan puhua asia läpi ja kertoa toiselle miltä itsestä tuntuu.
Toivon, ettet antaisi hyvän ystäväsi vaikuttaa sinun ja poikaystäväsi väliseen suhteeseen, oli hänellä sitten tunteita poikaystävääsi kohtaan tai ei. Yritä keskittyä siihen, mitä sinulla ja poikaystävälläsi on ja nauttia siitä. Emme valitettavasti voi vaikuttaa siihen, keneen ihastumme ja toisinaan voi käydä niin, että ihastumme niin sanotusti väärään henkilöön esimerkiksi hyvän ystävämme poikaystävään. Se ei kuitenkaan saisi olla esteenä jo olemassa olevalle parisuhteelle. Kommunikaatio on jokaisen parisuhteen perusta. Uskalla siis puhua poikaystäväsi kanssa avoimesti asioista, se on ainoa tapa saada tietää mitä poikaystäväsi ajattelee ja saada myös hänet ymmärtämään sinun puoltasi asioista. Kukaan meistä ei ole ajatusten lukija, ja siksi kannattaakin kertoa toiselle, jos jokin painaa mieltä.
Kirjoitat, ettet osaa kertoa asiasta kellekään. Sanoisin kuitenkin, että teit sen jo kerran kirjottaessasi siitä tänne Decibeliin :) Jos koet, ettet halua keskustella tästä aiheesta kenenkään muun kanssa voit esimerkiksi kokeilla päiväkirjan kirjoittamista. Se voi toimia hyvänä välineenä tunteiden purkuun ja ajatusten selvittämiseen. Päiväkirjaasi voit kirjoittaa mitä vain mieleesi juolahtaa, sillä kukaan muu ei tule sitä lukemaan. Jos sinusta alkaa jossain vaiheessa tuntua siltä, että nämä ajatukset häiritsevät sinua kovasti, etkä pääse niistä irti, voit aina kääntyä turvallisen aikuisen puoleen. Se voi olla esimerkiksi koulukoutsi, koulukuraattori tai nuoriso-ohjaaja. Asiasta puhuminen jonkun kanssa helpottaa usein oloa, vaikka se voikin tuntua aluksi jännittävältä ja pelottavaltakin.
Kaikki järjestyy kyllä. Voit aina kirjoittaa tänne Decibeliin uudestaan, mikäli sinusta siltä tuntuu. Sinä et ole yksin <3
Halit, Lila