Löystynyt emätin ja peppuseksi
08.05.2024
Olen vähän ymmälläni mieheni kommentin takia. Hän sanoi, että alapääni on viimeisimmän synnytyksen (neljännen) jälkeen tullut niin väljäksi, että yhdyntä ei tunnu oikein miltään. Huomasin, että hänen oli aika vaikea sanoa sitä, ja hän tuntui joutuvan asettelemaan sanojaan. Hän sanoi vielä, ettei tosiaankaan halua loukata, että tottakai tämä on herkkä asia. Hän toivoi myös, että meillä olisi jatkossa emätinyhdyntöjen sijaan entistä useammin peppuseksiä, koska se nyt vaan tuntuu hänestä paremmalta. En osannut sanoa oikein mitään. Halusin kysyä tätä teiltä, koska olen joskus vuosia sitten saanut teiltä hyvin apua. Meillä on ollut tähän mennessä peppuseksiä ehkä parin kuukauden välein. Alussa se ei antanut minulle lainkaan nautintoa, ja silloin taisi mennä vuosi ennen kuin kokeilimme sitä uudestaan. Olen alkanut saada onneksi mielihyvää myös peppuseksistä, mutta en voi kuvitella, että sitä olisi edes joka viikko. Toki, jos nauttisin siitä todella, muuttuisi oma suhtautuminenkin. Voitteko te kertoa avaimista peppuseksistä saatavaan nautintoon naisen näkökulmasta? Voiko nainen saada orgasmin peppuseksissä? Mitään tabuja siihen ei omalla kohdallani liity, joten ne eivät ole huolena. Ymmärrän myös, että miehelle se voi olla tosi nautinnollista, ja että hän saa jo siitä pyllyn näkemisestä iloa. Pakko on myös kysyä, onko runsaasta peppuseksin harrastamisesta vaarana ongelmia ulosteen pidätykselle. Toinen juttu on, pitäisikö löystyneelle emättimelle yrittää tehdä jotakin. Tuntuu vähän ikävälle, jos 24-vuotiaana emätin on tosiaan löystynyt niin paljon, ettei se anna miehelle seksuaalista nautintoa.
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
10.05.2024
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Ihan ensimmäiseksi haluan kertoa sinulle, että neljän lapsen kantamisen ja synnyttämisen jälkeen on enemmän kuin tavallista ja normaalia, että pimpissä voi tuntua muutoksia. Raskaus ja synnytys ovat keholle luonnollisia, mutta raskaita tiloja. Synnytyksessä vagina joutuu venymään äärimmilleen, jotta lapsi pääsee tähän maailmaan. Alatiesynnytyksessä venyneet vagina ja synnytyskanava alkavat kyllä palautua kokemuksen jälkeen, mutta kokemukset voivat jättää jälkensä. Jäljet voivat olla myös positiivisia; joskus naiset kokevat herkistyneensä kosketuksille tai nauttivat lisääntyneestä kehotietoisuudesta. Kerrot tekstissäsi, että sinulla on neljä lasta eli kehosi on kokenut jo paljon. Toivottavasti osaat arvostaa ja kehua vartaloasi, joka on tehnyt suuren työn.
Hienoa, että miehesi on uskaltanut ottaa puheeksi aran asian. Minua kuitenkin kiinnostaa enemmän, kuinka itse koet asian, kysehän on sinun kehostasi! Seksi ei ole ainoastaan miehen nautintoa, vaan kyse on myös sinun nautinnostasi. Et tuo tekstissäsi esille kuinka kauan viimeisimmästä raskaudesta ja synnytyksestäsi on; oletko ollut jo jälkitarkastuksessa? Ihan ensinnä kehottaisin sinua harjoittamaan lantionpohjalihaksiasi jumpalla. Yleensä sairaalasta annetaan ohjeet tähän ennen kotiutumista.
Joskus lantionpohjalihaksia voi olla vaikea hahmottaa, etenkin jos ne ovat huonossa kunnossa juurikin esim. raskauden jälkeen tai niitä ei ole hetkeen harjoitettu. Tällöin on hyvä hakeutua lantionpohjalihasten harjoitteluun erikoistuneen fysioterapeutin puoleen, joka voi ensin tarkistaa lihastesi kunnon sekä sen, onko kyseessä ongelma, johon voi jumppaamalla vaikuttaa. Fysioterapeutin avulla voi opetella lihasten tunnistamista ja harjoittelua turvallisesti. Myös gynekologit arvioivat emättimien tilanteita.
Mikäli emättimessä todetaan todellista väljyyttä, osaavat ammattilaiset pohtia kanssasi mahdollisia hoitovaihtoehtoja. Emätintä voidaan nykypäivänä kiristää esim. laserin avulla tai ihan leikkauksessa. Nämä ovat kuitenkin äärimmäisiä keinoja, yleensä jumppa esim. geishakuulien avulla auttaa!
On ikävää kuulla, että olet harrastanut peppuseksiä nauttimatta siitä lainkaan. Toivottavasti olet kuitenkin halunnut sitä harrastaa omasta tahdostasi. Seksin on tarkoitus olla nautinnollista kaikille osapuolille, nyt tekstissäsi keskityt paljon miehesi näkökulmaan. Olisi tärkeää, että saisit palautua synnytyksistä rauhassa ja omaksua uuden, muuttuneen kehosi ilman paineita siitä, että sinun tarvitsee huolehtia miehesi tarpeista. Muistathan myös, että sinulla on parisuhteessakin ollessa oikeus asettaa kehollesi rajoja. Mitään, mikä ei sinusta itsestäsi tunnu hyvältä, ei tarvitse tehdä.
Millaisia yhdyntäasentoja olette koettaneet? Eri asennoilla voidaan vaikuttaa emättimen tuntumaan:
Voitte esimerkiksi kokeilla saksiasentoa, jossa sinä voit maata selälläsi. Voit nostaa jalkasi suorina miehesi olkapäille ja ristiä jalkasi saksiksi. Toinen mitä voitte kokeilla, on lusikka-asento, jossa mies työntyy sinuun takaapäin. Sen sijaan, että miehesi nostaisi päällimmäisen jalkasi ylös kätensä varaan, painatkin suorat jalkasi yhteen. Tässä asennossa emätin kiristyy puristuksesta. Voitte kokeilla lusikka-asennosta myös versiota, jossa makaat kyljelläsi ja puristat jalkasi yhteen. Sitten koukista jalkasi ja vedä ne kippuraan itseäsi kohti.
Voitte kokeilla takaapäin asentoa myös siten, että konttausasennon sijaan makaatkin vatsallasi ja vedät suoria jalkojasi yhteen. Mies voi asettua päällesi hajareisin ja työntyä takaapäin. Voit edelleen puristaa jalkojasi yhteen ja ristiä jalkasi. Seisoen voitte harrastaa seksiä siten, että nojaudut esimerkiksi pöytää vasten ja vedät jalkojasi yhteen. Nosta takapuoltasi siten, että miehesi voi tulla takaapäin sisääsi. Ristimällä jalkasi tuntuma tiukentuu entisestään.
Mikäli haluat harrastaa peppuseksiä, voit toki niin tehdä. Orgasmin saaminen on mahdollista myös peppuseksissä, sillä peräaukossa on paljon hermopäätteitä. Peppuseksissä on mahdollista kiihottaa naista samanaikaisesti myös muutoin, kuten rintoja, klitorista tai muita erogeenisiä paikkoja hyväilemällä tai tarjoamalla muutoin kiihottavia ärsykkeitä.
Peppuseksissä tärkeintä on rentoutuminen. Satsatkaa siis roimasti esileikkiin ja muista hengittää syvästi ja vapaasti. Seksin ei ole tarkoitus sattua. On hyvä käyttää sisällä ensin anaalitappeja tai sormia ja muistaa, että liukuvoidetta ei koskaan voi olla liikaa! Muistathan tarkistaa anaaliseksiin käytettävin lelujen sopivuuden: mikäli lelussa ei ole leveää alaosaa, älä käytä sitä anaaliin! Vaarana on silloin, että lelu luiskahtaa kokonaan peräsuoleen.
Ennen peppuseksiä on hyvä peseytyä hyvin eli huuhdella käsisuihkulla peräaukon alueen. Suolen olisi olla mahdollisimman tyhjä ennen yhdyntää; olisi hyvä siis käydä kakalla ennen yhdyntää tai suolen voi puhdistaa vesiperäruiskeilla tai huuhtelupussilla, joita saa ostettua apteekista. Huuhteluun soveltuu myös käsisuihku eli suihku viedään peräaukon suulle (ei sisälle peppuun!) ja lämmintä vettä lasketaan suoleen. Sitten veden annetaan tulla pois. Huuhtelua tehdään niin kauan, että takaisin tuleva vesi on kirkasta.
Suolta ei ole kuitenkaan terveellistä huuhdella liian usein (päivittäin), jotta bakteerikanta suolessa ei häiriinny. Oikealla tavalla harrastettu anaaliyhdyntä on turvallista. Sulkijalihaksen vahingoittuminen (=ulosteenpidätyksen ongelmat) on mahdollista, mikäli yhdyntään aletaan liian nopeasti, kovakouraisesti ja valmistautumatta. Mikäli sulkijalihas ei rytäkässä vahingoittuisikaan, on vaarana kuitenkin kipu. Voitte siis harrastaa peppuseksiä silloin kuin haluatte eli niin usein kuin koette sitä haluavanne, mutta muistakaa turvallisen seksin perusteet: anaaliseksin ei kuulu sattua, vaan tuottaa nautintoa!
Yst. Terv. Stinke