Prata om herpes
09.01.2019
Hej, Jag misstänkt att jag har herpes på munnen och i underlivet. Jag har dock inte känt mig bekväm att kolla upp vare sig jag har herpes med en undersökning.
Nu till frågan: det är så att jag är oskuld och undrar hur man ska prata om herpes med sin partner? Bör man nämna att man misstänker att man har herpes. Förvirrad och orolig

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
15.01.2019
Hej.
Om du är oskuld så undrar jag först och främst varför du tror att det är herpes du har i underlivet? Herpes överförs till underlivet genom sex, antingen genom samlag eller oralsex med en smittad person. Så om du har symtom i underlivet så kanske det skulle vara bra om du kollade upp saken hos en gynekolog/barnmorska för att kolla upp vad orsaken är. Det är inte speciellt sannolikt att du själv skulle ha överfört munherpes till ditt eget underliv, även om det är teoretiskt möjligt. Du kan ringa till preventivrådgivningen och diskutera saken med dem.
Eftersom herpes är ett virus så finns det ingen medicin som botar infektionen. Men det innebär inte heller att den alltid kommer att vara aktiv. Eftersom herpesblåsorna kan sitta nästan var som helst i underlivet så är det svårt att skydda sig från dem om man har sex, och därför skall man kanske helst undvika att ha sex medan man har en aktiv infektion, men man skall också minnas att herpes är väldigt vanligt, och att de flesta som är smittade inte vet om det själv.
Jag tycker att du själv skall kontakta preventivrådgivningen på din hemort och diskutera dina symtom med dem. Vid behov kan de då boka tid för undersökning eller provtagning. Det är ju synd om du går omkring och stressar över en herpesinfektion om det inte alls är det saken gäller.
Kram
Tessi