En saa sitä pois mielestä
19.09.2015
Oon niin ihastunu yhtee tyttöö mun koulussa, en saa sitä pois mielestä. Haluisin tehä siihe tuttavuutta mut en tiiä miten tekisin alottee, en tunne sitä yhtää en ees tiiä nimee. Musta tuntuu et se saattaa tykkää must ku kerran se katto mua ja sit katoin sitä ja se kääns heti katseensa pois ja hymyili. Tää tyttö on siis mua vuotta nuorempi ja käydää samaa kouluu. Voiks joku siis kertoo mite kannattais tehä alote. Hän tuskin tekee ku vaikuttaa ujolta itekki oon aika ujo. Ja voisitteko viel kertoo mist tunnistaa ujon tytön. Ajattelen sitä kokoaja en pysty keskittyy mihinkää, e läksyihi, en urheiluu kaikki menee pielee mun pää räjähtää kohta jos en mee puhuu sille... Räjähdän
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
21.09.2015
Moikka!
Kiitos kysymyksestäsi. Kiva, että olet lähettänyt kysymyksen sinua mietityttävästä asiasta.
Kerroit, että olet ihastunut tyttöön. Et oikein tiedä, miten tekisit aloitteen. Sinulla on tuntuma, että tyttö saattaa myös pitää sinusta.
On ihan normaalia, että ihastuessaan ei tiedä, miten uskaltaisi lähestyä toista. Ihastumiseen liittyy jännittäminen, kun ei oikein tiedä, mitä toinen ajattelee. Sitä jännittää, onko ihastuminen molemminpuolista. Vaikka kuinka jännittäisi, niin ei kannata antaa sen tunteen estää tutustumasta ihastukseen.
Voit lähestyä ihastustasi hymyilemällä ja tervehtimällä. Voit moikatessasi katsoa ihastustasi silmiin samalla rohkeasti. Ihastuksesi kohde varmasti ilahtuu ystävällisestä eleestäsi. Voit halutessasi mennä vaikka juttelemaan hänelle, jos hän hymyilee tai tervehtii takaisin.
Jos näet ihastuksesi isommassa porukassa, mene oman kaverisi kanssa juttelemaan heille. Kun olette ensin rupatelleet isommassa porukassa, on varmasti helpompi puhua tytön kanssa kaksin. Rohkaise mielesi ja mene omana itsenäsi! Jos tyttö pitää sinusta, huomaat sen kyllä. Teillä saattaa olla paljonkin yhteisiä kiinnostuksen aiheita. Voit jutella ihastuksesi kanssa vaikka tulevasta viikonlopusta, elokuvista, musiikista tai koulusta. Joskus kavereita voi käyttää sanansaattajina, mutta paremman vaikutuksen antaa tekemällä aloitteen ihan itse.
On vaikea sanoa, mistä tunnistaa ujon tytön tai pojan. Ujous on pysyvä piirre ihmisessä ja sen kanssa voi oppi elämään. Ujo ihminen jännittää uusien ihmisten tapaamista. Ujouden kanssa pitää vain oppia elämään ja sietää niin sanottuja epämukavuustilanteita; muuten ei voi tutustua uusiin ihmisiin! Ujo ihminen on samalla empaattinen, herkkä sekä toisille tilaa antava ihminen. Ujous ei ole minkäänlainen este, se on ominaisuus muiden joukossa.
Tutustu rauhassa ihastukseesi ja ole rento, positiivinen ja itsevarma. Kerro ihastumisestasi tytölle vasta sitten, kun olet itse valmis siihen, sinulla ei ole mitään syytä kiirehtiä sen asian suhteen. Aina ihastuminen kuitenkaan ei ole molemminpuolista, mutta siitä ei tule masentua.
Tsemppiä!
Ihastumisesta voit lukea lisää täältä:
http://www.mll.fi/nuortennetti/ihmissuhteet/seurustelu/voisko_se_tykata/
http://www.nuortenelama.fi/elavaa-elamaa/ihmissuhteet-ja-seurustelu/ihastuminen-491
Terveisin, Jutta – Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.