Mahdollinen laukeaminen pyllyä puristellessa
08.05.2023
Mistä seksuaaliset halut ja unelmavartalotyypit oikein kumpuavat? Minua kiihottaa valtavan paljon tyttöjen ja nuorten naisten kiinteä ja pyöreä pylly. En tiedä mitään kuumempaa ja kiihottavampaa, kuin päästä seksikontaktiin tuollaisen herkun kanssa. Voi hyvin olla, että jo pelkkä pyllyn puristelu saa minut laukeamaan. Voiko aikuinen nainen ymmärtää niin herkkää laukeamista? Eikö kuitenkin odoteta, että riisuminen ja hyväileminen olisi pojallekin vain alkulämmittelyä, ja että laukeaminen ei tulisi ainakaan ennen sukuelinten koskettelua?
paivi.tuomisto

Seksuaalineuvoja Päivi Vastaa
15.05.2023
Hei,
Seksuaaliset halut heräävät murrosiän alettua, jolloin keho alkaa erittämään sukupuolihormoneja ja kehittyä lapsesta aikuiseksi. Halut voivat olla hyvinkin voimakkaita jo varsin nuorella iällä, ja laukeaminen voi tapahtua melkeinpä saman tien, jopa pelkästä ajatuksesta. Se on täysin normaalia ja tasoittuu useimmiten, kun hormoonit tasaantuvat ja ikä ja kokemus karttuvat. Ensimmäisen laukeamisen jälkeen seksiä voi varsin hyvin jatkaa, jos erektio nousee uudelleen, ja silloin laukeaminen ei ehkä tule yhtä nopeasti.
Ihmiset kiihottuvat hyvinkin erilaisista vartaloista, ja oma unelmavartalo voi tulla jostain aikaisemmin nähdystä tai muuten vain mukavalta tuntuvasta kokemuksesta tai mielikuvasta. Monet pitävät pakaroita hyvin seksikkäinä. Aikuiset naiset saattavat hyvinkin ymmärtää, että nuoret pojat laukeavat herkästi, ainakin jos he ovat perehtyneitä asiaan. Tässä on kuitenkin muistettava Suomen laissa määritetty suojaikäraja, joka on 16-vuotta. Lain mukaan nuoret saavat harrastaa seksiä, kunhan he ovat tasavertaisessa suhteessa keskenään. Tasavertaisessa suhteessa nuoret ovat kehitykseltään ja iältään lähellä toisiaan. Tämä tarkoittaa sitä, että aikuiset eivät saa kohdistaa seksuaalisia tekoja alle 16-vuotiaaseen. Jos kyseessä on auktoriteettisuhde, esimerkiksi oppilas ja opettaja, suojaikäraja on 18 vuotta. Ikärajan tarkoitus on nimensä mukaisesti suojella alaikäisiä nuoria. Sitten kun ikää on riittävästi, seksisuhteessa on hyvä puhua aluksi mahdollisista odotuksista ja muista asiaan liittyvistä tunteista. Seksi on myös asia, joka kehittyy ja muuttuu kun sitä harrastaa siten, että molemmat tulevat kohdatuiksi omana itsenään. Myös seksisuhteessa, kuten kaikissa muissakin ihmissuhteissa, keskinäinen kunnioittaminen ja molemminpuolinen suostumus ovat erittäin tärkeitä asioita.  Kannattaa myös muistaa, ettei kukaan ei ole seppä syntyessään :)
Mukavaa kesää!
Päivi