Peppuseksi
22.12.2022
Tekisi kovasti mieli ehdottaa tyttöystävälle peppuseksin kokeilemista. Miten ottaisin asian puheeksi? En yhtään tiedä mitä hän siitä ajattelee. Kertoisitteko myös peppuseksiin valmistautumisesta? Miten peppua voisi parhaiten lämmitellä ja valmistella yhdyntään? Olisiko lämmittävä liukuvoide hyvä? Sormen työntäminen pyllyyn on mielestäni ainakin alkuun hyvä.
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
29.12.2022
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Ei ole yllättävää, että anaaliseksin kokeileminen kiinnostaa sinua. Myös peräaukko sekä sitä ympäröivät alueet ovat hyvin herkkiä ja erogeenisiä alueita, joiden kosketteleminen voi tuottaa paljon mielihyvää. Anaaliseksi voi kuitenkin herättää joissakin ihmisissä pelkoa tai epämukavuutta jo pelkästään ajatuksen tasolla. Peppuseksiin liittyy paljon ennakkokäsityksiä sekä luuloja, jotka on hyvä ottaa huomioon jo asiasta keskusteltaessa.
Avain hyvään seksielämään piilee usein kommunikaatiossa. On hyvä, jos molemmilla on sellainen olo, että molemmat uskaltavat tuoda keskusteluun omat toiveensa ja tarpeensa siitä, mitä omalta seksielämältään toivoo ja tarvitsee. Tärkeää on myös kuunnella toista herkällä korvalla ja tunne siitä, että tulee itse kuulluksi.
Seksielämään liittyviä keskusteluja on hyvä käydä jo ennen sänkyyn menoa ja neutraalissa mielentilassa, syyttelemättä, painostamatta tai turhautumatta. Mielestäni voisit hyvin ottaa puheeksi rauhallisessa tilanteessa sen, että sinua kiehtoisi peppuseksi. Sitten voisit kysyä avoimesti ja rehellisesti mitä kumppanisi siitä puolestaan ajattelee? Voitkin yllättyä vastauksesta, ehkä hänellä onkin positiivisia ajatuksia asiasta! Mikäli ei ole, on hyvä ja ensisijaisen tärkeää kunnioittaa toisen mielipidettä ja ajatusta asiasta. Voit kuitenkin kysyä miksi hän ajattelee niin kuin ajattelee, pelottaako häntä asiassa jokin?
On myös tärkeää, että sinulla on jo teoreettista tietoa asiasta. Voit tuoda tämän tietosi myös tyttöystäväsi tietoon, jotta hän ymmärtää, että tiedät anaaliseksin perusperiaatteet.
Kuten tiedät, ihmisen peräaukko on lähtökohtaisesti ulostamista varten. Tästä syystä johtuen anaaliseksiin liittyy aina hienoinen sotkemisen vaara. Tätä voi ennakoida käymällä vessassa seksiä ennen, mikä onkin erittäin suositeltavaa. Lisäksi peräaukko tulee pestä huolellisesti vedellä. Mikäli asia silti mietityttää, voi apteekista ostaa välineet suolihuuhtelua varten. Myös seksivälineitä myyvistä liikkeistä voi ostaa suolihuuhteluihin tarkoitettuja välineitä. Myös kotona voi huuhdella suolta tavallisella käsisuihkulla. Tällöin käsisuihku viedään peräaukon lähelle (ei sisälle!) ja suihkutetaan. Tarkoituksena on, että peräaukko rentoutuu, sisään menee vettä, joka pesee suolta virratessaan takaisin ulos.
Anaaliseksissä tärkeintä on rentoutuminen, luottamus kumppaniin sekä turvallisuuden tunne. Anaaliseksi voi käydä kipeää, mikäli rentoutumista ei ole saavutettu. Mikäli hän, johon penetroidutaan (yhdytään) on kovin jännittynyt, jännittyvät myös peräsuolen lihakset, jolloin yhtyminen tai sormen vieminen peräaukkoon sattuu.
Runsas liukastinvoiteen käyttö on ehdotonta! On olemassa erityisesti anaaliseksiin soveltuvia liukuvoiteita. Voiteen käytön kanssa ei saa kitsastella, vaan enemmän on enemmän! Sitä tulee laittaa sormiin ja viedä runsaasti peräaukkoon. Myös anaaliin mahdollisesti vietävä penis tai seksiväline tulee kyllästää liukuvoiteella.
Anaaliseksissä maltti on valttia. On erittäin tärkeää, että molemmat ovat kiihottuneita. Peräaukkoon yhdyttäessä tulee edetä mahdollisimman varovaisesti ja hitaasti sekä aina hänen ehdoillaan, johon yhdytään. Myöskään kondomin käyttöä ei tule unohtaa, etenkään mikäli toisen seksuaaliterveys ei ole tiedossa. Vaikka raskauden vaaraa ei anaaliseksissä ole, sukupuolitaudit leviävät tehokkaasti myös anaaliseksin välityksellä.
Anaaliseksiin ei kannata siirtyä kylmiltään; on hyvä totutella varovasti ajatukseen yhdessä. Peppuseksiin voi tutustua esimerkiksi totuttelemalla peräaukkoa kosketukseen painelemalla sitä hellästi tai viemällä liukastettu sormi sisään. Peräaukkoa voi totuttaa myös esimerkiksi anaalitapeilla. Myöhemmin kynnys anaaliseksiin ei ehkä tunnu niin suurelta. Peräaukkoon ei saisi milloinkaan viedä objekteja, jotka peräsuoli voi imaista sisäänsä. On siis tärkeää pitää huoli, että anaaliin työnnettävissä asioissa on aina esimerkiksi kahva tai naru, josta lelun saa vedettyä pois. Anaaliseksissä on tärkeää muistaa myös puhtaus: anaalissa käyneitä sormia tai penistä ei saa viedä enää emättimeen ennen pesua, jotta emättimeen ei pääse tulehduksia aiheuttavia bakteereja.
Mukavia tutkimusmatkoja,
Terv. Stinke