Menkat
21.09.2024
Moi! Mistä johtuu jos menkat on myöhässä, vai onko se normaalia? Mulla on ollut menkat vasta 2 kertaa, alko heinäkuussa. Nyt ne on viikon myöhäss ja mietin että onko se normaalia näin aluksi vai mistä johtu Haluun tietääää
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
26.09.2024
Hei ja kiitos yhteydenotostasi!
Onpa hienoa, että olet kiinnostunut oman kehosi toiminnoista!
Menkat mietityttävät usein tyttöjä ja naisia, iästä huolimatta. Se johtuu siitä, että naisen keho kuukautisineen on melko monimutkainen systeemi ja aina kun luulee saaneensa siitä kiinni, keho tuntuu muuttavan sen systeemiä! J
Kuten arvelitkin, niin sinun kuukautisesi ovat vasta alkaneet, joten on täysin normaalia, että ne vasta hakevat omaa kiertoaan ja säännöllisyyttään. Kuukautiskierrolla tarkoitetaan sitä tapahtumasarjaa, jossa ensin kohtuun kehittyy hedelmöittyneen munasolun vastaanottamista varten limakalvo. Seuraavaksi ovulaatio tapahtuu, eli munasolu irtoaa musasolusta, ja alkaa kulkeutua kohti kohtua munanjohdinta pitkin. Mikäli munasolu tapaa matkallaan siittiön, munasolu voi hedelmöittyä eli raskaus voi alkaa. Jos näin EI tapahdu, limakalvo, veri ja munasolu poistuvat kehosta eli kuukautisvuoto alkaa n. 14 päivää ovulaation jälkeen. Kuukautisten jälkeen kierto alkaa uudestaan.
Kuukautiskierron kesto on yksilöllinen. Keskimäärin se kestää päivissä 28, mutta kuten sanottua, kuukautiskierron kesto voi vaihdella yksilöiden välillä. Joillakin kierto voi olla 35 päivää, joillakin 17. Etenkin kuukautisten vasta alettua voi viedä aikaa, että sinun kuukautiset löytävät oman säännöllisyytensä. Sinun tilanteessasi on täysin normaalia, että kuukautisten kesto vaihtelee ja kuukautiset ovat vielä epäsäännölliset. Vaikka kuukautiset olisivat olleet jo kauan säännölliset, voivat ne silti joskus jätättää tai muuttua hetkeksi epäsäännöllisiksi: joskus kuukautiset ovat herkkiä mm. stressille ja painonvaihteluille, jolloin ne saattavat käyttäytyä jättäytymällä hetkeksi poiskin. Silloin on toki hyvä pysähtyä miettimään mistä asiat johtuvat.
On kuitenkin hyvä opetella alusta alkaen merkkaamaan ylös kalenteriin milloin kuukautiset ovat, milloin alkaneet missäkin kuussa, kauanko vuoto kestänyt jne. Näin opit hahmottamaan oman kuukautiskiertosi, joka hakee nyt malliaan. Samalla opit tunnistamaan myös kehosi viestit ja kuukautisia edeltävät mahdolliset oireet, joiden perusteella opit ennakoimaan kuukautisia.
Hyvää syksyä sinulle,
Terkuin Stinke