Toisten seksin äänet valvottavat
16.12.2022
Asun opiskelija-asuntolassa, jossa kuuluu joka ilta seksin ääniä. Ovatko nämä äänet niin luonnollinen osa tällaisen paikan elämää, että niille ei voi mitään, ja ettei niistä kannata edes sanoa? Iltayhdeksästä kaksi ja puoli tuntia eteenpäin tuntuu siltä, että kaikki muut harrastavat seksiä, eivätkä todellakaan halua salata sitä. Itse olen yksinäinen vailla kumppania ja haluaisin yrittää nukkua, mutta se ei tahdo oikein onnistua kun kuuluu vaikka mitä.
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
19.12.2022
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Ikävä kuulla, että saat huonosti nukuttua ja tunnet olosi yksinäiseksi. On ymmärrettävää, että kuvaamasi kaltaiset seksiäänet rasittavat ja häiritsevät untasi! On totta, että asuntolassa niin kuin kerrostalossakin on tietty hiljaisuusaika, jolloin tulee kunnioittaa ihmisten uniaikaa. Kuitenkin luonnollisiksi ääniksi lasketut äänet saattavat ja saavat kuulua, niin kuin myös normaaliin elämään kuuluvat äänet. Mitä nämä tällaiset sitten ovat ja lasketaanko seksiäänet ääniksi, joita saa kuulua myös hiljaisuuden aikana?
Yleisesti ottaen seksiäänet lasketaan normaaliin elämään kuuluviksi ääniksi. Täten niihin on hyvin vaikea puuttua esimerkiksi kerrostalossa muutoin kuin naapurilta naapurille- periaatteella. Asuntolassa asuessasi voit tietenkin tarkistaa asuntolan kirjoitetut säännöt: onko siellä määritelty erikseen äänistä kello iltayhdeksän jälkeen? Voit myös lähestyä asuntolan henkilökuntaa tai muuta isännöitsijää joko kasvotusten, sähköpostitse, soittamalla tai kirjeellä. Voit kertoa heille kokemastasi ongelmasta ja he voivat mahdollisesti ottaa asian asuntolassa puheeksi, kirjoittaa sääntöihin vaatimukset hiljaisesta seksistä tai muulla tavoin yrittää vaikuttaa asiaan.
Voit myös itse ottaa asian rohkeasti puheeksi seinänaapuriesi kanssa ja pyytää heitä pitämään intiimielämänsä hiljaisempana. Joskus äänekästä seksiä harrastavat ihmiset eivät ole edes tulleet ajatelleeksi kehnoa äänieristystä huoneissa. Voit myös kirjoittaa ystävällisen heippa-lapun esimerkiksi asuntolan ilmoitustaululle, johon voit kirjata huomaamasi ongelman sekä sen, että se vaikeuttaa mm. nukkumistasi.
Voit kirjeessäsi mainita mm. sen, että vaikka seksiin kuuluvat äänet laskettaisiinkin normaaliin elämään kuuluviksi ääniksi, on hiljaisuus silti asetettu useimmiten asuntoloiden sekä kerrostalojen järjestyssääntöihin. Noissa kys. Säännöissä säädetään hiljaisuudesta sekä siitä, että tahallista melua tai ylenpalttista häiritsevää ääntä tulisi välttää: seksiä saa harrastaa myös yöllä, mutta tahallisen kovia seksiääniä tulisi välttää. Seksiä voi harrastaa myös hiljempaa.
Suosittelen sinua kuitenkin hankkimaan ensikädessä hyvät korvatulpat, joita voit käyttää ensihätään. Voit myös laittaa esimerkiksi korvanapeista hiljaista musiikkia, joka voisi peittää häiritsevät äänet. Voisit keskittyä musiikkiin korvissasi muiden äänten sijaan.
Muistathan myös, että et ole ainoa, joka kokee olonsa yksinäiseksi. Aivan varmasti asuntolassa on myös muita ihmisiä, jotka eivät harrasta seksiä ja kokevat äänieristyksen häiritsevän huonoksi. Ymmärrän, että kokemassasi tilanteessa varmasti tunnet olosi kuvaamallasi tavalla, mutta yritä luottaa siihen, että vaikka koet olosi yksinäiseksi tällä hetkellä, se ei tarkoita sitä että tulisit aina kokemaan itsesi yksinäiseksi.
Hyvää uuden viikon alkua,
t. Stinke