Pornoon pääseminen
25.03.2024
Haluaisin tietää millä tavalla pornonäyttelijät valitaan, ja millainen "pääsykoe" pitää läpäistä, että alalle yleensä pääsee. Siitäkö se alkaa, että kaikki vaatteet riisutaan, ja naisten rinnat ja pyllyt arvioidaan ja että miehellä on varmasti tarpeeksi kookas pippeli? Ovatko naiset heti vapaata riistaa, ja tulevat kähmityiksi ja puristelluiksi? Pitääkö pornossa olla valmis tekemään mitä tahansa?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
27.03.2024
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Pornoteollisuus on laaja alue, joka kattaa lukuisia eri toimijoita, jotka tekevät keskenään erilaista sisältöä ja tällöin erilaiset vartalot ”läpäisevät” eri pääsykokeet. On tärkeää muistaa, että pornoelokuvat ovat elokuvia eli näyteltyjä! Ne eivät ole dokumentteja.
Usein pornossa on totuttu näkemään kookkaita peniksiä, ja se voinee olla edelleen joihinkin elokuviin vaatimuksena. Kuitenkin eri ihmiset viehättyvät erilaisista vartaloista, joten nykyisin myös pornossa erilaiset vartalot tulevat näkyviksi. Nykypäivänä pornoa voi tehdä ja tuottaa myös itse ja tämäkin on laajentanut pornoalaa paljon. Esimerkkinä amatööriporno ja onlyfans.
Koska pornoelokuvat ovat elokuvia, joskus niihin voidaan haluta esimerkiksi vanhempia ihmisiä, transsukupuolisia, pieniä rintoja, roikkuvia rintoja, isompikokoisia ihmisiä, hinteliä miehiä tai vaikkapa arpisia ihmisiä, riippuen esimerkiksi elokuvan ”juonesta” tai kohdeyleisöstä, jollaiselle elokuva on ajateltu tuottaa. On erheellinen ja vanhahtava ajatus, että vain tietynlainen vartalo olisi ”pornovartalo” tai ylipäätään seksikäs.
Elokuvat voivat myös esimerkiksi sisältää kohtauksia, jotka voivat vaatia tiettyjä taitoja, kuten notkeutta vaativia asioita tai kykyä kestää esimerkiksi jotakin epämukavuutta, kuten kylmää. Tällaisetkin asiat voivat toimia ns. pääsyvaatimuksina. Pääsyvaatimuksiin voivat lukeutua myös esimerkiksi näyttelijän suostumukset; onko hän ok elokuvan sisällöllisien juonenkäänteiden kanssa? Esim. sitomisen, mikäli elokuvaan sellaista on ajateltu.
Tästä päästäänkin tärkeimpään asiaan eli siihen, että naiset EIVÄT OLE VAPAATA RIISTAA myöskään pornoelokuvia tehtäessä! Kenelläkään ei ole oikeutta tai lupaa kähmiä tai puristella heitä ilman heidän suostumustaan tai sen takia, että he tekevät pornoa tai ovat sellaista joskus tehneet.
Jokaisella on oikeus omaan kroppaansa ja omiin rajoihinsa, myös pornonäyttelijöillä! Pornonäyttelijät ovat NÄYTTELIJÖITÄ, jotka antavat suostumuksensa elokuvakäsikirjoitukselle ja niissä tapahtuville kohtauksille niissä hetkissä, kun elokuvaa kuvataan. Kuitenkin myös niissä tilanteissa näyttelijöillä on oikeus lopettaa, vaikka kesken seksin, jos niin haluavat. Pornossa kunnioitus ja luottamus vastanäyttelijää kohtaan ovat tärkeitä.
Pornossa ei tarvitse olla valmis tekemään mitä tahansa, vaan jokainen näyttelijä saa itse määritellä minkälaista pornoa he ovat valmiita tekemään. Usein kuitenkin pornonäyttelijät saattavat itse haluta ns. profiloitua tietynkaltaiseen pornoon, esimerkiksi jos heillä on jonkinlainen erityinen osa-alue, mikä heitä itseä kiinnostaa.
Terkuin Stinke