yhdyntä ja liukuvoiteet
30.04.2018
Moi. Minulla olisi vähän kysymyksiä yhdynnästä ja liukuvoiteen käytöstä. Pitääkö koko penis voidella liukkarilla ennen yhdyntää, vai riittääkö että terska on liukastettu? Voiko liukkaria laittaa liikaa? Onko hyvä laittaa liukkaria sormelle, ennen kuin työntää sormea vaginaan? Pystyykö tytön vagina puristamaan yhtä sormea? Jos yhdynnässä käytetään kondomia, laitetaanko liukuvoidetta sekä penikselle ennen kondomin päälle vetämistä, että myös kondomin päälle? Onko penis helppo työntää vaginaan, kun tyttö on oikein kiihottunut? Voiko yhdyntä tuntua molemmista silkkiseltä? Onko naisen orgasmi voimakkaampi kokemus kuin miehen?

Kätilö ja seksuaalineuvoja Kristiina Vastaa
21.05.2018
Heissan!
Kyllä, koko penis tulee voidella liukuvoiteella, ja sitä voi myös laittaa naisen emättimen aukolle varmuuden vuoksi. Ei ole syytä huoleen, että sitä laittaisi liikaa, onhan emätinkin kostunut eri tavalla eri kerroilla. Liiasta ei ole haittaa, ja jos sitä on liian vähän, niin sen nopeasti kyllä huomaa, ja sitten voi lisätä.
Ja oikein hyvä idea on laittaa sitä myös sormelle ennen sormen työntämistä emättimeen, mikäli limakalvot ovat kuivat tai muutoin esim jännittämisen takia on hankalaa. Naisen lantionpohjan lihakset ovat voimakkaat, ja supistuvat kyllä vallan mainiosti yhdenkin sormen ympärille, mikäli hän osaa supistaa juuri oikeita lihaksia oikealla tavalla. Tämä vaatii joskus harjoitusta, mutta esimerkiksi juuri sormen avulla onkin helppoa testata löytyvätkö oikeat lihakset. Mikäli puristus tuntuu sormessa, se on tehty oikein.
Jos kondomi on käytössä, liukuvoide laitetaan kondomin päälle. Muuten on iso riski että kondomi luiskahtaa pois paikoiltaan. Teknisesti peniksen työntäminen vaginaan ei ole hankalaa, mutta joskus, jos esim nainen jännittää kovasti, voivat lantionpohjan lihakset olla niin tiukalla että emättimeen työntyminen vaikeutuu. Kunnon esileikki, kiihottuminen ja turvallisuuden tunne helpottavat asiaa. Yhdyntä tuntemus on aina yksillöllinen, ja voi olla hyvin erilainen joka kerrallakin. Se voi tuntua silkkiseltä, ja muulla tavalla hyvältä, eri voimakkaaltakin eri kerroilla. Orgasmi samoin voi olla erilainen vaikka joka kerta. Miehen ja naisen orgasmia ei voi verrata toisiinsa juuri tämän vuoksi. Orgasmin voimakkuus ei myöskään kerro suoraan nautinnon määrästä eikä esim tyytyväisyydestä yhdyntään. Yhdyntä on voinut hyvinkin olla mieluinen vaikkei saisi lainkaan orgasmia.
Terveisin
Kristiina