P stav
05.10.2023
Hej. Har några frågor om p stav
1. Är det grattis om man är 18 år?
2. Blir inte man gravid om man har p stav?
3. Är p stav bra att ha?
4. Vad är nackdelar och fördelar med p stav?
Har inte använt preventivmedel tidigare och jag skulle vilja p stav för dom sa att det e en av säkraste preventivmedel. Villhapstav

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
09.10.2023
Hej,
Jo, precis som du skriver så hör p-stav (kapsel) till ett av de preventivmedel som är gratis för personer under 25 år och bor i Österbottens välfärdsområde. Men som det ser ut nu så är det osäkert om preventivmedlen kommer att vara gratis efter årsskiftet så det lönar sig att ta kontakt med preventivrådgivningen på din hemort så fort som möjligt.
P-stav är ett pålitligt preventivmedel och med tanke på att det är en liten kapsel som läggs in under huden så behöver man inte oroa sig över att glömma bort att ta den (som med t.ex. p-piller). Eftersom kapseln innehållet bara ett hormon så passar det även personer som kan vara känsliga för hormoner, medan "nackdelen" med p-stav är att blödningarna kan vara oregelbundna. Men det är nästan omöjligt att veta på förhand hur blödningarna kommer att fungera, vissa tjejer blöder inte alls medan de har p-stav medan andra blöder precis som tidigare. En annan nackdel är att man kan få ökade problem med akne. Man kan även känna av ömhet i brösten och humörsvängningar, men dessa biverkningar brukar bli bättre efter de första månaderna. Ibland kan man testa några månader först med mini-piller eftersom de innehåller samma hormon, och om de passar så kommer sannolikt p-staven också att göra det. Men som preventivmetod mot oönskad graviditet är det effektivt.
Tveka inte att ta kontakt med din skolhälsovårdare eller med preventivrådgivningen i din hemkommun om du har frågor.
Kram,
Tessi