Elämä ei ole hyvää ilman poikaystävää
28.03.2023
Olen alkanut kärsimään tämän takia. Tiedän että ehdotatte että pitää vain yrittää etsiä. Mutta en tule löytämään koska en käy missään eikä ole mitään sosiaalisia kontakteja.
Lila Kaki

Nuorisotiedottaja Lila Vastaa
30.03.2023
Hei,
Kiitos yhteydenotostasi!
Ikävä kuulla, että tämä asia vaivaa sinua ja on jopa herättänyt sinussa kärsimystä. Olen siitä pahoillani. Olet rohkea uskaltaessasi tuoda tämän asian esille, kiitos siitä.
Aistin kirjoittamasi perusteella turhautuneisuutta tilanteeseesi, mikä on täysin normaalia. Kerrot tietäväsi, että ehdotan sinulle poikaystävän etsimisen yrittämistä. Asia ei kuitenkaan ole niin mustavalkoinen. Kerroit ettet tule käyneeksi oikein missään eikä sinulla ole juuri mitään sosiaalisia kontakteja. Ehkä tunnet itsesi hieman yksinäiseksi. Tässä kohtaa voi olla hyvä pohtia lähemmin sitä mistä tämä johtuu. Onko sinulla ollut sosiaalisia kontakteja aikaisemmin? Onko jokin kokemus johdatellut sinut tilanteeseen mistä löydät itsesi nyt? Koska asia vaivaa sinua kovasti ja aiheuttaa jopa kärsimystä, olisi sinun hyvä käydä keskustelua aiheesta jonkun luotettavan aikuisen kanssa. Asiasta kertominen ja siitä puhuminen voi tuoda helpotusta oloosi.
Kirjoittamasi perusteella vaikuttaisi siltä, että koet että poikaystävä voisi tuoda elämääsi sisältöä. Usein asia onkin niin, että kumppani rikastuttaa elämää, mutta on kuitenkin hyvä muistaa ettei elämäsi voi ainoastaan rakentua poikaystävän varaan. On siis tärkeää, että elämässäsi on myös muita asioita, jotka tuottavat sinulle iloa ja onnea poikaystävän lisäksi. Mitä tykkäät tehdä vapaa-ajallasi? Ehkä sinulla on jokin rakas harrastus, jonka parissa viihdyt? Mikä tekee sinut onnelliseksi?
Parisuhteen saralla etsivä harvoin löytää. Pakonomaisella parisuhteen etsimisellä voi syyllistyä etsimään parisuhdetta sopivan henkilön etsimisen sijaan. Rakkaus ja luottamus rakentuu kahden ihmisen välille, eikä sitä voi pakottaa. Keskittymällä itseesi ja omaan hyvinvointiisi voit tarkastella sitä mikä sinut tekee onnelliseksi ja mitä sinä elämältäsi haluat. Oman hyvinvoinnin ja itsensä priorisoinnin kautta voit löytää rinnallesi ihmisen, joka rikastuttaa elämääsi ja jonka kanssa on hyvä olla. Kaikki lähtee siis sinusta itsestäsi.
Poikaystävää voi toki etsiä myös erilaisten deittisovellusten ja –palveluiden maailmasta. Näiden kohdalla on silti hyvä muistaa, ettei koskaan voi olla varma kuka deittisovellusten kuvien takana oikeasti on ja mitkä hänen aikeensa todellisuudessa ovat. On kuitenkin monia, jotka ovat löytäneet rinnalleen kumppanin juurikin tätä kautta. Deittisovellukset mahdollistavat matalan kynnyksen viestittelyn, jonka avulla voi rauhassa kartoittaa yhteensopivuutta toisen henkilön kanssa.
Näin lopuksi haluan muistuttaa sinua siitä, että seurustelu tai seurustelusuhteen puuttuminen ei arvota sinua millään tavalla. Ihmisenä olet aivan yhtä arvokas oli sinulla poikaystävä tai ei. Tärkeintä on, että elämässäsi on asioita, jotka tuottavat sinulle iloa ja onnea, olivat ne asiat sitten mitä tahansa.
Toivotan sinulle onnea matkaan ja hyvää kevättä!
Halit, Lila