Kysymyksiä suuseksistä
29.03.2023
Minkä ikäisinä suuseksin harrastaminen suomalaisilla alkaa? Alkaakohan aikaisemmin kuin yhdynnät? Olenko oikeassa, että suuseksi on lähes kaikkien seksielämään kuuluvaa, ja että siinä ei juuri koskaan käytetä mitään suojausta? Naista nuoltaessa eihän se olisi edes mahdollistakaan. Onko myös niin, että normaaliin suuseksiin kuuluu, että mies laukeaa naisen suuhun?
paivi.tuomisto

Seksuaalineuvoja Päivi Vastaa
04.04.2023
Hei,
kiitos kysymyksistäsi, on hyvä, että kirjoitat siitä mikä askarruttaa!
Väestöliiton FINSEX-tutkimushanke on seurannut suomalaisten seksuaalielämän muutoksia jo monta vuosikymmentä. Viimeksi aineistoa koottiin 2015 18-79-vuotiaiden keskuudessa, ja lainaan tähän suuseksiä käsittelevän kappaleen:
"Seksitapojen monipuolistumista kuvastaa suuseksin lisääntynyt suosio. Nuoremmissa ikäryhmissä noin kaksi kolmesta kertoi tarjonneensa suuseksiä kumppanilleen ainakin silloin tällöin. Useimmiten sitä oli antanut kumppanilleen joka neljäs mies ja joka viides nainen. Nämä osuudet olivat kasvaneet vähitellen 1990-luvulta 2010-luvulle. Suuseksin suosio oli kasvanut jatkuvasti myös vanhemmissa ikäryhmissä, vaikka vain selvä vähemmistö oli tarjonnut sitä kumppanilleen ainakin silloin tällöin. On myös merkillepantavaa, että 1990-luvun alussa melko aktiivisesti suuseksiä harrastaneiden nuorten ihmisten sukupolvi oli 20 vuotta myöhemmin 2010-luvulla muuttunut selvästi vähemmän aktiiviseksi suuseksissä. Suuseksin suosio on tämän perusteella vähentynyt melko systemaattisesti ihmisten ikääntyessä ja pitkäkestoisissa parisuhteissa. Siihen ei ole syystä tai toisesta panostettu enää yhtä paljoa kuin ennen.”
Voidaan ehkä olettaa, että asiat eivät hirveästi ole tästä muuttuneet. En löytänyt tietoa siitä, aloittaanko suuseksi yhdyntöjä aikaisemmin. Arvelen kuitenkin, että suuseksiin on ehkä helpompi ryhtyä kuin yhdyntään, koska siinä ei ole raskaaksitulon vaaraa eikä siihen ehkä samalla tavalla liity ensimmäisten yhdyntöjen aiheuttamaa jännitystä ja suorituspaineita.
Suuseksissä voidaan käyttää suojausta, ja tuleekin käyttää, jos kumppani on uusi tai jos kumppaneita on useita tai he vaihtuvat usein. Suojia käyttävät siis miehet ja naiset, naisille suunnitellut suojat toimivat oikein hyvin. Miehillä suojana toimii kondomi ja naisille on saatavana erityisiä ohuita suuseksisuojia, jotka asetetaan vulvan päälle. Jos sellaista ei ole huomannut hankkia voi suojan tehdä myös kondomista rullaamalla se auki, leikkaamalla hupun pois ja leikkaamalla kondomin sivu auki niin että siitä tulee suorakaiteen mukainen kappale. Valmiita suojia voi ostaa seksitarvikkeita myyvistä verkkokaupoista ja apteekeista.
Mies voi laueta naisen suuhun, tai sitten ei – molemmat ovat aivan yhtä normaaleja tapoja harrastaa suuseksiä. Jos jostain syystä ette halua yhdyntää, esimerkiksi jos ehkäisystä ei ole varmuutta, voi suuseksi olla oikein hyvä vaihtoehto nautinnon tuottamiseen, ja voitte yhdessä kumppanin kanssa sopia, haluatteko jatkaa sitä laukeamiseen saakka.
Oikein mukavaa kevättä!
t. Päivi