Onko mun ikä ok?
11.02.2023
Olen 13v tyttö, ja olisin ihan valmis itse harrastamaan seksiä. Minulla on ollutkin siihen mahdollisuus, mutta en ole tehnyt sitä. Lähes kaikkien minun kavereideni mielestä 13v on aivan liian nuori, ja että myös masturboiminen on heistä outoa. En oikein ymmärrä että miksi. Monet myös heittää läppää siitä, että olisin huora vain siksi että minusta seksin harrastamisessa ei ole mitään outoa tai väärää tämän ikäisenä. Mutta onko siinä sitten jotain väärää? Mii
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
20.02.2023
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Todella ikävää ja surullista, että olet joutunut kuuntelemaan epäasiallisia kommentteja itsestäsi sekä huorittelua. Sellainen ei ole missään tapauksessa eikä tilanteessa asiallista tai sopivaa! Huorittelu on sukupuoleen kohdistuvaa naisvihaa. Tätä eivät varmasti nuoret itsekään ymmärrä tai tiedosta, kun he käyttävät kyseistä kieltä. Onkin ensisijaisen tärkeää, että sinä ymmärrät, että tuollaisella kielenkäytöllä ei ole mitään tekemistä sinun kanssasi! Sen kaltaisella kielenkäytöllä halutaan ehkä kontrolloida tai alentaa sinua tai puhjennutta naiseuttasi. Sinun ajatuksesi seksistä ehkä saattavat säikäyttää tai pelottaa muita nuoria, jolloin heille tulee tarve käyttäytyä sinua kohtaan nimittelemällä.
Se, että sinun mielestäsi seksissä, sen harrastamisessa tai masturboimisessa, ei ole sinun mielestäsi mitään outoa, ei tee sinusta missään nimessä huoraa. Itse asiassa seksin harrastaminen sekä masturbointi ovat molemmat ihmisille luontaisia asioita, joissa ei ole mitään outoa tai väärää. Suurin osa aikuisista ihmisistä tekee elämänsä aikana vähintäänkin jompaa kumpaa. Itse asiassa seksin harrastamisessa (puhuessani seksistä, käsittää se myös masturboinnin) on monia hyötyjä terveydelle. Seksi esimerkiksi voi tehdä hyvää verenkierrolle ja sydämen terveydelle. Se myös ehkäisee mm. stressiä, vahvistaa immuniteettia (eli ehkäisee mm. flunssaa) sekä voi auttaa jopa painonhallinnassa, puhumattakaan muista terveyshyödyistä. Se voi olla myös rakkauden osoittamisen kaunis muoto, joka lähentää ihmisiä keskenään sekä vahvistaa kumppanien välistä sidettä.
Sinä olet kuitenkin vasta 13-vuotias eli hyvin nuori. On normaalia, että murrosiässä myös seksuaalinen kehitys alkaa ottaa harppauksia. Seksi ja seksiin liittyvät asiat alkavat kiinnostaa ja se on täysin tavanomaista sekä kehitykseen kuuluvaa. 13-vuotias on kuitenkin vasta kehityksensä alussa. Nuorten välillä henkisessä sekä fyysisessä kehityksessä voi olla suuriakin eroja jo 13-vuotiaiden välillä. Joku voi olla esimerkiksi fyysisesti jo hyvinkin kehittynyt sinun iässäsi ja joku toinen voi puolestaan kokea olevansa hyvinkin valmis seksuaalisiin kokemuksiin. Joku kolmas 13-vuotias voi hyvinkin olla vielä lapsenomainen eikä osoita vielä merkkejä heränneistä seksuaalisista kiinnostuksista ja sekin on täysin normaalia ja ok.
Suomessa on kuitenkin asetettu suojaikärajoja seksin harrastamiselle, jotka ovat 16 vuotta sekä 18-vuotta. Ensimmäisen suojaikärajan mukaan on ok, että 16-vuotias harrastaa suostumuksellista seksiä. Nuoren täytyy kuitenkin olla vähintään 18-vuotias, mikäli seksin toisena osapuolena on esimerkiksi henkilö, jolla on auktoriteettiasema nuoreen (valmentaja, opettaja, nuoriso-ohjaaja..) Suojaikärajat on asetettu nimenomaisesti nuoren turvaksi, nuoren kasvua ja kehitystä suojaamaan ja turvaamaan.
Periaatteessa lain puitteissa on ok, että myös suojaikärajoja nuoremmat saavat harrastaa seksiä. Se kuitenkin vaatii sen, että nuoret ovat keskenään tasavertaisessa suhteessa eli heidän kehityksensä sekä ikänsä ovat keskenään samalla tasolla. Seksin tulee olla suostumuksellista (myös aikuisena!), eikä kukaan saa painostaa toista seksiin millään muotoa. Tärkeää on muistaa, että aikuinen ei missään nimessä eikä millään muotoa saa harjoittaa minkäänlaista seksiä alle 16-vuotiaan kanssa!
Suosittelisin kuitenkin malttamaan mielesi seksin suhteen. Vaikka siltä ei nyt tuntuisikaan, on sinulla vielä paljon aikaa harrastaa seksiä! Ihmiset harrastavat seksiä vielä vanhoinakin! On tärkeää opetella ensin tuntemaan oma kehonsa sekä sen rajat. Tätä voit harjoitella esimerkiksi kotona, ihan itsesi kanssa. Itsetyydytys on hyvä ja turvallinen tapa tutustua omaan kehoon sekä siihen, mistä sinä pidät ja mistä sinä puolestasi et pidä. On myös hyvä odottaa sellaista henkilöä, jonka kanssa sinä erityisesti haluaisit kokea jotakin niin intiimiä kuin seksin; mitä paremmin pystyt luottamaan toiseen ihmiseen, sitä parempaa seksi on. Seksissä on tärkeää pystyä rentoutumaan ja luottamaan siihen, että toinen ihminen haluaa sinulle pelkkää hyvää. On myös tärkeää tietää, että voit perääntyä missä vaiheessa tahansa. Vaikka kesken seksin, jos sinusta alkaa siltä tuntua!
Joskus me ihmiset koemme olevamme valmiita erinäisiin asioihin teorian tasolla, mutta käytäntö ei välttämättä aina vastaa teoriaa. On hyvä, että ennen seksuaalisia kokemuksia olet varma siitä, että mielesi tasolla olet todella valmis. Pystyttekö puhumaan seksistä tulevan seksikumppanisi kanssa? Osaatko huolehtia sekä sukupuolitautien,- ja raskauden ehkäisystä? Muistathan myös, että seksiä on monenlaista: mikäli tutustut ja ihastut johonkuhun, voitte nauttia toisistanne myös opettelemalla toistenne kehoja eri tavoin. Voitte silitellä ja suukotella toistenne vartaloita ja oppia mikä tuntuu itsestä ja toisesta hyvältä. Itse yhdyntään ei tarvitse kiirehtiä. Sinä kyllä ehdit!
Halit,
t. Stinke