Pakaravaon kutina
10.02.2023
Sain kiusallisen vaivan, kun pakaravako alkoi kutiamaan. Se tapahtui sen jälkeen, kun kokeilimme poikaystävän kanssa peppuseksiä. Hän laukesi pakaroilleni ja paljon spermaa tuli pakaravakooni. Hän pyyhki enimmät jollakin pyyhkeellä, että pääsin suihkuun. Kutiaminen alkoi siitä, ja on jatkunut viikon. En ilkeäisi mennä lääkäriin, kun kaikki lääkärit on täällä miehiä. Mitä tälle voisi tehdä? saisiko apteekista jotakin mikä auttaisi?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
20.02.2023
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Hienoa, että olet kiinnostunut terveydestäsi ja uskallat hakea tietoa ja apua sinua askarruttaviin terveydellisiin asioihin. Kuinka kauan sperma ehti olla kosketuksissa ihosi kanssa ennen suihkuun menoa? Joskus, hyvin harvoin mutta joskus jotkut naiset ovat hyvin herkkiä eli suorastaan allergisia sperman valkuaisaineelle. Se, millaisia oireita allerginen nainen voi spermasta saada, riippuu allergian tasosta. Jotkut naisista saavat paikallisesti esimerkiksi kutinaa tai ihottumaa alueille, joihin spermaa kulkeutuu. Mikäli nainen on hyvin allergisoitunut, ovat oireet moninaisempia, monialaisempia ja mahdollisesti häiritsevämpiä. Allergian hoito on yksilöllistä, mutta kutinaan voisi auttaa esimerkiksi allergialääkkeet. Luonnollisesti tärkeintä on pesu mahdollisimman nopeasti alueelta, mihin spermaa on päätynyt. Myös kondomin käyttö auttaa.
Kutinaan voi olla kuitenkin myös monia muita syitä. Millaisia pesuaineita käytät? Oletko rasvannut kutisevaa aluetta? Voi olla, että olet herkistynyt jollekin aineelle, joka on päätynyt kosketuksiin ihosi kanssa (pyyhkeessä käytetty pesu,- tai huuhteluaine, suihkugeeli tai muu vastaava). Ensimmäisenä kuitenkin epäilisin, että olisiko ihosi voinut rikkoontua jollakin tavoin yhdynnän aikana? Tällöin mikroskooppisen pienetkin haavat tai esimerkiksi hikinäpyt voivat aiheuttaa kutinan tunnetta. Pakaravako on helposti hiostuvaa ja näin ollen myös hautuvaa aluetta: mikäli pakaravakoon pääsee syntymään pienikin haavauma, on sen hankala parantua ja sekin voi itsessään aiheuttaa kutinaa. Mikäli kutinaa on myös peräaukon alueella, voit ostaa reseptivapaana apteekista myös rektaalivoidetta nimeltä sheriproct. Se auttaa myös kutinaan ja lievittää tulehdusoireita. Muista pitää kutiseva alue puhtaana ja muista kuivata alue hyvin! Voit myös koettaa rasvata aluetta esimerkiski bepanthenilla, jota voi käyttää myös intiimialueella. Se suojaa ja hoitaa myös ärtynytta ja vaurioitunutta ihoa, sekä on erinomainen myös vaippaihottumien hoidossa!
Mikäli kutina ei lievity, olisi hyvä käydä näyttämässä ihoa lääkärissä. Lääkäri osaa katsoa voisiko kyseessä olla esimerkiksi sukupuolitauti, hiivatulehdus tai esimerkiksi karvatuppien tulehdus, johon voi tarvita antibiootit. Ihosairauksia voi esiintyä myös pakaravaossa. Muista, että lääkärit tutkivat työkseen eri ihmisten eri vartaloiden sopukoita ja selvittävät erilaisia sairauksia. Heille mikään ei ole noloa! Voit myös itse vaikuttaa siihen, kenen lääkärin vastaanotolle hakeudut. Voit sanoa jo aikaa varatessasi, että sinulle on tärkeää päästä nimenomaan naislääkärin vastaanotolle. Voihan olla, että heillä olisi esimerkiksi keikkailevia naislääkäreitä. Voi myös olla, että aluksi riittää sairaanhoitajan näkemys eli se, että naissairaanhoitaja katsoo tilanteesi. Olemassa on nykyisin myös lääkärien etävastaanottoja, etenkin yksityiset klinikat tarjoavat tällaisia palveluita. Muista kuitenkin, että lääkärit tekevät vain työtään ja terveytesi tulisi olla etusijalla!
Toivottavasti vaivasi helpottaa pian,
Yst.terv. Stinke