Puuttuvat seksiunet
11.02.2023
Harmittaa, kun en näe koskaan seksiunia. Mistä se johtuu? Kaverini kehuvat näkevänsä seksiunia useinkin. He sanovat, että ne ovat ihania, ja kaikkein parasta on kun saa siemensyöksyn nukkuessaan. Se tuntuu paljon paremmalle kuin runkkaamalla saatu siemensyöksy. Sen jälkeen nukuttaa tosi hyvin. Voiko asialle mitään? Haluaisin todella saada noin ihania kokemuksia.
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
20.02.2023
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Me ihmiset olemme erilaisia unennäkijöitä. Jotkut meistä näkevät ylipäätään paljon vilkkaita unia, kun taas toiset meistä sanovat näkevänsä unia hyvin harvoin. Jotkut muistavat unensa tarkasti yksityiskohtia myöten, kun taas toisten päästä unet tuntuvat haihtuvat heti, kun silmät aamulla aukeavat. Tosiasiassa myös he meistä, jotka sanovat että eivät näe unia, näkevät niitä. Kyse on ennemminkin juuri unien muistamisesta. He eivät muista unia nähneensä. On siis hyvin mahdollista, että oikeasti myös sinä näet seksuaalisia unia. Olet vain saattanut nähdä niitä esimerkiksi jo tunti ennen heräämistäsi, jolloin mielesi ei pysty palauttamaan uneksimaasi tietoiseen tajuntaasi. Toisin saattaa olla ystävilläsi, jotka ovat saattaneet esimerkiksi herätä unessa saamaansa siemensyöksyyn ja siksi he ehkä muistavat näkemänsä unen paremmin. Ihmiset nimittäin muistavat paremmin unet, joihin he ovat juuri heränneet. Myös unen tasolla on tässä merkitystä. Mikäli ihminen herää REM-unen aikana, muistaa hän yleisesti paremmin unensa kuin esimerkiksi ihminen, joka herää kesken uniensa keskeltä kevyen unen. Myös käytössä olevat lääkkeet tai päihteet saattavat vaikuttaa siihen, kuinka hyvin uniaan muistaa. Myös sairauksilla ja stressillä on negatiivinen vaikutus unienmuistamisessa.
Ei tiedetä, kuinka aivot luovat uniamme. Tiedämme kuitenkin, että unet syntyvät alitajunnasta ja aivot työstävät yöllä menneen päivän tapahtumia. Vaikka unia sinänsä voi olla vaikea ohjata haluamaansa suuntaan, voit silti koettaa ohjata tulevaa untasi vielä hereillä ollessasi ajattelemalla paljon seksiä. Voit myös koettaa mastruboida hiukan ennen nukkumaan menoa, mutta älä masturboi siemensyöksyyn tai orgasmiin asti. Tällöin voi olla, että aivosi alkavat välittää sinulle seksisävytteistä unta.
On kuitenkin muistettava, että unet ovat tulkinnanvaraisia ja usein unitulkitsijat käyttävätkin apunaan paljon symbolismia. Heidän mukaansa kaikki seksiunetkaan eivät oikeastaan ole välttämättä seksuaalisia perimmäiseltä tarkoitukseltaan, vaan seksiuniin saattaa kätkeytyä erilaisia sanomia. Esimerkiksi seksiunet saattavat kertoa sinulle sinun omista tarpeistasi (henkisistäkin!), esim. haluaisit kokea olevasi tärkeä, että ihmiset ottaisivat sinut paremmin huomioon (seksi julkimon kanssa). Tai saatat kaivata yhteyttä johonkuhun ihmiseen tai seksiunet voivat heijastaa myös esimerkiksi omia pelkojasi tai epävarmuuksiasi.
Ymmärrän, että haluaisit kokea mahdollisimman ihania kokemuksia elämässäsi. Muistathan, että myös tietoisesti ajattelemasi fantasiat ja esimerkiksi niiden kautta saavutetut orgasmit voivat tuntua varmasti myös aivan yhtä ihanilta kuin unissa saavutetut nautinnon huipuentumat. Älä siis suotta sure asioita, joista ajattelet jääväsi paitsi. Ehdit elämäsi aikana kokea vielä vaikka mitä ihanaa!
Terkuin Stinke