Sukupuolitautien tarttuminen
05.10.2015
Tarttuvatko sukupuolitaudit yhtälailla yhdynnässä kuin siinäkin kun penista hierotaan emättimen suuaukolla? Pitäisikö jo tässä vaiheessa käyttää kondomia, ennen minkäänlaista sukupuolikontaktia? Vai onko hyvin epätodennäköistä että sukupuolitaudit tarttuisivat siten. jokuvaan
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
07.10.2015
Moikka!
Kiitos kysymyksestäsi!
Sukupuolitaudit ovat bakteerien tai virusten aiheuttamia tartuntatauteja, jotka vaativat limakalvokontaktin tarttuakseen. Taudit voivat tarttua silloin kun penistä hierotaan emättimen suuaukolla, koska silloinhan nämä ovat limakalvokontaktissa toisiinsa. Taudit voivat periaatteessa tarttua myös käsien kautta, esimerkiksi jos siemennestettä kulkee välittömästi siemensyöksyn jälkeen sormien kautta emättimeen tai emätineritettä vastaavasti penikseen. Tarttuvuus on kuitenkin aina heikompi kuin yhdynnässä.
Jos epäilyttää, että olisi saanut sukupuolitaudin, niin asia kannattaa tarkistaa aina, koska monet taudit saattavat olla oireettomia kauan. Toisaalta mitä nopeammin mahdollinen tauti todetaan sen paremmin hoidot onnistuvat ja vaara että tartuttaisi muita vähenee.
Kannattaa olla yhteydessä omaan terveyskeskukseen, Vaasassa esimerkiksi toimii Sukupuolitautien poliklinikka (http://www.vaasa.fi/palvelut/sukupuolitautien-poliklinikka), joka neuvoo ja opastaa näissä asioissa.
Terveisin, nuorisotiedottaja TiinaP
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.