Verta yhdynnän jälkeen
08.09.2017
Hei,
eilen aamulla harrastin seksiä ja ehkäisynä toimi kortsu. Seksin aikana asentoa vaihtaessa kortsu oli hieman ruskehtavassa limassa, joka oli tullut siis minusta. Tänään aamulla herätessäni pikkuhousut olivat aivan veressä, vaikka kuukautisten pitäisi alkaa vasta kahden viikon päästä. Mitää kipuja ei yhdynnän aikana ollut. Nyt emättimen ympärystä painellessa tuntuu pientä kipua.
Onko tämä normaalia vai pitäisikö huolestua? Ja mistä tämä johtuu?
Lopetin e-pillerit viime kuun alussa, ja viime lauantaina 2.9. harrastin seksiä ilman mitää ehkäisyä. Muutama tuntia sen jälkeen otin jälkiehkäisy pillerin, eikä ollut mitään jälkivaikutuksia.
Kiitos jo nyt! Hukassa
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
14.09.2017
Hei!
Kiitos kysymyksestä.
Kuvailemasi ruskea vuoto tai veri voisi mahdollisesti johtua siitä, että kerrot lopettaneesi e-pillereiden käytön jolloin kehosi hormonitasapaino on palautumassa ja näin ollen kuukautiskiertokin saattaisi heitellä aiemmasta. Toisaalta kerrot hiljattain ottaneesi jälkiehkäisytabletin suojaamattoman yhdynnän jälkeen, joka taas omalta osaltaan saatta sekoittaa kehosi hormoneita aiheuttaen vuotoa. Molemmat vaihtoehdot ovat mahdollisia ja jopa molempien yhteisvaikutuksista johtuvaa vuotoa.
Toivon mukaan huolehdit jatkossa ehkäisystä, jälkiehkäisytabletteja ei kuitenkaan suositella toistuvaan käyttöön eikä ainakaan käytettäväksi ehkäisyn sijaan. Huolehtimalla ehkäisystä huolehdit ja suojaat itseäsi ja kumppaniasi seksitaudeilta sekä ei toivotuilta raskauksilta. Vaikka tokihan se tiedossasi varmasti onkin. Kondomi on kuitenkin ainut ehkäisyvalmiste, joka sjojaa niin ei toivotuilta raskauksilta kuin seksitaudeiltakin. Lisäksi huolehtimalla ehkäisystä osoitat kunnioittavasi kumppaniasi.
Todennäköisesti kyseessä ei ole mikään vakava asia. Mikäli vuoto kuitenkin jatkuu tai asia sinua huolettaa ole yhteydessä lääkäriin,joka tarkemmalla anamneesilla eli haastattelulla ja mahdollisilla tutkimuksilla pystyy antamaan sinulle varmemman vastauksen.
Miia terveydenhoitaja, seksuaalineuvoja -Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.