Rakning av skägg
23.01.2017
Hej, jag undrar om det kan vara farligt att raka sig ifall man är för ung. Tänkte om för tidig skäggrakning kan orsaka hormonrubbningar eller dylikt. Jag har börjat att raka mig redan (jag är nästan 16 år), och senast rakade jag för första gången kinderna. När jag sedan öppnade rakmaskinen märkte jag att det mesta av skägget i behållaren var vitt "ludd". Som ni märker har jag rakat mig fastän jag inte riktigt har skägg överallt ännu (mustasch har jag), men jag rakade mig för att jag inte skall få långa "strån" som skall förstöra mitt utseende. Jag har sett det på mina kompisar, och tänkte förebygga detta.
Tack för ert svar! Den skäggprydde

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
27.01.2017
Hej,
Nej, rakningen kan nog inte orsaka några hormonrubbningar. "Luddet" som du såg i rakapparaten är ju de fina hårstrån som växer på huden för alla, men för killar så förändras dessa med tiden och blir grövre. Så det kan ju hända att de börjar växa ut lite grövre nu eftersom de blivit kapade och då är "stubbigare" (d.v.s. inte lika slitna och tunna). Men det är inte skadligt eller farligt för dig att raka dig på de "luddiga" ställena.
Om du föredrar att inte få enstaka långa hår här och där så gör du med andra ord alldeles rätt.
Kram
Tessi