raskauden pelko
11.04.2024
oon 14 ja pelkään että oon raskaana. olin mun poikaystävän kanssa noin 2-3 viikkoa sit, ja siinä pääs käymään niin että pantiin ilman suojausta. tiedetään kuitenkin riskit, niin ei jatkettu 10-20 sekuntia kauempaa. mun poikaystävä ei tullu mun sisään kuitenkaan. nyt kun siitä on kulunut pari viikkoa, mun menkkojen pitäis alkaa tässä lähipäivinä. tunnen menkkakipuja mut ne ei oo vielä kuitenkaan alkanut. oon sattumalta myös flunssassa, mutta mä yökin vähän väliä ja ruoka ei mee oikeen alas. mun kaverit yhdistää sen siihen että voisin olla raskaana mutta mä enemmän siihen että mulla on vaan tosi kuiva kurkku ja niin. jos olisin raskaana voiko oireet tulla noin aikaisessa vaiheessa?
mitä pitää tehdä? otan tietenki raskaustestin kun pystyn, mutta jos olisin raskaana miten kerron tästä vanhemmille? pelkään että ne suuttuu, eikä olis tukena ollenkaan. pelkään myös poikaystävän reaktiota. en myöskään halua lasta näin nuorena, mutta eikö se ole aika kallista tehdä abortti? mulla ei oo itellä rahaa sellaseen ainakaan. tyttö14
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
19.04.2024
Heippa ja hyvä että et jäänyt huolesi kanssa yksin, vaan otit yhteyttä!
Kerroit viestissäsi harrastaneesi poikaystäväsi kanssa suojaamatonta yhdyntää pikapikaa hänen laukeamatta sinuun. Nyt olet huolissasi raskauden mahdollisuudesta.
On totta, että suojaamattomasta yhdynnästä voi tulla raskaaksi, vaikka laukeamista ei tapahtuisikaan sillä esiliukaste (niin kutsutut touhutipat) saattaa sisältää siittiöitä, jotka ovat hedelmöityskykyisiä. Sitä, onko siittiöitä päässyt sinuun tai mihin kohtaan ovulaatiosi osuu tai on osunut, on mahdotonta sanoa. Otitko jälkiehkäisyä?
Jälkiehkäisy ei ole ehkäisymenetelmä, mutta olisi voinut sopia käytettäväksi tilanteessasi. Se tulee vain ottaa mahdollisimman pian yhdynnän jälkeen, mutta viimeistään 3 päivän sisällä eli vastaukseni aikaan sitä ei enää kannata ottaa.
Harmi kuulla, että kaiken kokemasi stressin lisäksi olet saanut myös flunssan! Se lienee sattumaa kuitenkin. En usko, että yökkiminen tilanteessasi on raskausoire. Raskauden ensioireet voi herkempi tunnistaa itsessään n. parin viikon päästä siitä, kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa. Aamuinen yökötys voi tuolloin olla ensioire. Muina oireina voi esiintyä esim. arkuutta tai pinkeää tunnetta rinnoissa, väsymystä tai sitä, että nenä alkaa haistaa jotkut hajuista epämiellyttävinä. Ymmärtääkseni menkkasi eivät vielä kysymyksesi lähettämisen aikaan olleet myöhässä? Uskon siis kanssasi siihen, että yökkäilyn aiheuttaa nyt jokin muu. Mikäli kuiva kurkku vaivaa edelleen, voit koettaa kostuttaa sitä esim. hunajaa ja kuumaa nauttimalla, suolavedellä kurlaamalla tai imeskelemällä imeskelytabletteja.
Raskaustesti, kuten itsekin totesit, on hyvä tehdä. Mikäli kuukautisesti ovat hyvin säännölliset, voit tehdä testin heti, kun kuukautiset ovat myöhässä. Luotettavimman vastauksen saat, jos maltat odottaa viikon siitä, kun kuukautisten olisi tullut alkaa. Alkuvaiheen raskaudessa hormonitaso ei aina nouse sille tasolle, että raskaustesti havaitsisi sen täydellisesti: siksi viikon viive on hyvä. Voithan tehdä oman mielenrauhasi vuoksi useamman testin, eli heti kuukautisten jäätyä pois ja vielä viikon päästä. Mikäli kuukautisesi eivät ole säännölliset, voit tehdä testin, kun yhdynnästä on kulunut kolme viikkoa.
Kerrot myös pelkääväsi vanhempiesi mahdollista reaktiota, mikäli olisit raskaana. Se on täysin ymmärrettävää! Uskonkin, että saman pelon jakaa miltei kaikki sinun kanssasi samassa tilanteessa samassa iässä olevat J  Kehotan sinua ottamaan kuitenkin tässä hetkessä rauhallisesti (helpommin sanottu kuin tehty, tiedän!) mutta nyt et voi muuta kuin hengittää ja odottaa mitä testi sanoo.
Mikäli testi näyttäisi positiivista, olisi ensisijaisen tärkeää, että edes joku aikuinen ja turvallinen ihminen saisi toimia luottohenkilönäsi ja tukenasi alkuhetkiltä lähtien. Se voisi olla aluksi vanhempien sijasta myös esim. kummi, koululääkäri, koulukuraattori tai vaikka ope, mikäli juuri hän tuntuisi sinusta turvalliselta. Joku, jonka kanssa voisit pureskella asiaa ja purkaa tunteitasi ihan itse, ennen vanhemmille kertomista. Ehkä valitsemasi joku aikuinen voisi myös toimia henkisenä tukenasi tilanteessa, jossa kertoisit vanhemmillesi. En tunne vanhempiasi, mutta haluan uskoa, että he vanhempinasi tokenisivat kuitenkin mahdollisesta alkujärkytyksestään ja pystyisivät aikuisina ihmisinä pohtimaan kanssasi vaihtoehtoja. On mahdollista, että vanhempien reaktio voisi olla voimakas suuntaan tai toiseen – tilanne olisi varmasti yllättävä heillekin tulevina isovanhempina. On hyvä muistaa, että niin vanhemmille kuin teille perheenäkin on mahdollisuuksia tukeen, mikäli sellaista kokisitte tarvitsevanne.
Tukea on saatavilla eri muodoissa neuvolassa, keskusteluapuna, täällä meillä Decibelissä… muista myös hakeutua herkällä kynnyksellä juttelemaan esimerkiksi kuraattorin kanssa näistä huolista, mikäli ne aiheuttavat sinulle kohtuutonta stressiä!
Poikaystävän kanssa olisi hyvä pystyä keskustelemaan myös näistä huolista. Sinä et ole yksin ollut yhdynnässä, hän on osallinen yhtä lailla. Kurjaa, jos jäät asian kanssa yksin. Oletan, että hän myös tietää suojaamattoman yhdynnän riskit. Haluankin muistuttaa, että parisuhteessa on tärkeää pystyä keskustelemaan myös ehkäisystä, mutta myös niistä asioista mitä tapahtuu, jos ehkäisy pettää; kondomi repeää tai muuta vastaavaa.
Toinen näkökulma: poikaystäväsi pitää sinusta, siksihän hän on kanssasi! Se tarkoittaa, että hän haluaa varmasti tukea sinua ja olla sinulle hyvä ja läsnä. Ota rohkeasti puheeksi tämä asia ja asiat, mitä tilanne sinussa herättää. Parhaimmassa tapauksessa lähennytte ja opitte toisistanne uutta. Toivottavasti toimitte tiiminä ja saatte toisistanne tukea nyt ja myöhemminkin!
Kerrot, että et halua äidiksi noin nuorena. Vaihtoehtoja on (raskauden keskeytys, äidiksi tuleminen, adoptio), mutta on tärkeää, että toimit hätäilemättä, mutta niin nopeasti kuin mahdollista raskauden testaamisen kanssa. Raskauden keskeytyksen hintaa on vaikeaa sanoa; se riippuu mm. siitä missä keskeytys tehdään, kuinka abortti tehdään ja millä raskausviikoilla (mitä aikaisemmin, sitä parempi!) ja hakeudutko aborttiin julkisella puolella vai yksityisellä. Jos abortti tehdään julkisessa terveydenhuollossa, tulee hinnaksi poliklinikkamaksu ja mikäli toimenpide vaatii jäämään esim. seurantaan yöksi, lisätään laskuun sairaalamaksu. Onneksi asumme Suomessa, joten uskon vakaasti, että raha ei tulisi abortin esteeksi, mikäli abortti olisi todella se, mitä vakaasti haluaisit, mikäli olisit raskaana . Sairaalassakin toimii sosiaalityöntekijä, jolle on tärkeää välittää tieto, jos abortin maksullisuus aiheuttaa huolta ja meinaa määrätä päätöksen tekoa liiaksi. Uskon ja toivon kuitenkin, että olemme nyt asioiden edellä ja huolesi on turha.
Mikäli testi näyttää positiivista, ole välittömästi meihin yhteydessä ja voimme auttaa sinua eteenpäin. Toivotaan kuitenkin, että tämä oli vain oppiläksy ja muistutus ehkäisyn tärkeydestä!
Hyvää kevättä, halit!
Terkuin Stinke