Resor
10.10.2024
Hej! Jag är en 15 åring som drömmer om att resa runt i världen. Det finns så många ställen jag skulle vilja besöka och så mycket jag skulle vilja uppleva. Men jag har aldrig varit någon annanstans än Sverige. Vår familj har aldrig farit på några långa semesterresor till något nytt ställe. Jag vet inte riktigt varför, för vi har inga ekonomiska problem eller något annat sånt som skulle förhindra resor. Jag skulle så gärna vilja fara till något nytt och spännande ställe men jag vågar inte fråga för jag känner mig så otacksam och det kommer att låta som om jag inte har uppskattat de resor vi farit på. Det är inte något fel på de resor vi farit på men jag skulle vilja testa något nytt också S.took
Lila Kaki

Nuorisotiedottaja Lila Vastaa
15.10.2024
Hej,
Tack för att du skriver in. Din dröm av att resa runt världen är jättefin och jag hoppas verkligen den någon dag går i uppfyllelse! Det är superbra att du vågar drömma, det hoppas jag att du fortsätter med :)
Jag kan bra förstå din frustration kring att du inte ännu har rest så mycket, men du är trots allt väldigt ung och har hela livet på dig att resa. Även om det inte skulle vara en resa runt världen just nu, betyder det inte att det aldrig skulle kunna hända.
Det du kan göra är att du frågar dina föräldrar ifall du kunde få delta i planeringen av nästa familjesemester. Du kan berätta åt dem att du gärna skulle vilja vara med i diskussionen då nästa resmål bestäms. På så sätt kan du komma med förslag på ställen som du gärna skulle vilja resa till. Kom ihåg att också lyssna på vad dina föräldrar har att säga då du diskuterar med dem. Det finns flera olika faktorer som bidrar till valet av ett resmål och där kan det också finnas sådana orsaker som du kanske inte har tänkt på. Du kan säkert diskutera allt detta med dina föräldrar utan att låta otacksam. Berätta till dem att du nog uppskattat alla resor ni redan varit på, men att du har en önskan om att få uppleva något nytt. Fråga om det kunde vara möjligt att åka till ett ställe dit ni inte rest förut.
Är det så att det inte finns möjligheter att resa till något nytt ställe, så behöver du acceptera det. Det är trots allt inte dina föräldrars ansvar att förverkliga din dröm om att resa runt världen. Familjesemestrar är säkert något som dina föräldrar gärna tar dig på, men det är inte något som krävs av dem. Det finns massor möjligheter att resa sedan då du blir några år äldre, så även om ni inte skulle resa med familjen hinner du bra resa på egen hand eller med t.ex. dina kompisar i framtiden.
För att en dröm ska gå i uppfyllelse krävs det ofta att man är redo att jobba för det. Sällan kommer drömmen helt gratis. Bara du är redo att jobba för din dröm att resa runt världen ser jag inga hinder för att det i något skede skulle kunna bli verklighet. Du kan redan nu börja planera din kommande resa/resor, att planera kostar ingenting.
Lycka till! <3
Kram, Lila