sår i underlivet
21.07.2018
Hej! jag har märkt att jag har 3 ganska små, röda sår i underlivet på dom yttre blygläpparna. Såren kliar och svider. Dom yttre blygläpparna är också lite svullna. Jag har märkt att mitt underliv har varit ganska torrt på senaste och jag undrar om det kan bero på att jag äter p piller (pga akne). Jag har inte haft sex eller något sådant, så det kan inte vara en könssjukdom. Vad kan det vara?
Tack för hjälpen!

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
24.07.2018
Hej,
Visst kan det bero på att du är torr. Eller på att det har varit väldigt varmt ute så det lätt blir lite svettigt och instängt i underlivet. Jag rekommenderar att du skulle tvätta dig med vatten en gång om dagen, gå utan trosor så mycket som möjligt (det är lätt om man har kjol eller klänning) samt köpa en intim-olja från apoteket som du kan smörja dig med.
Det positiva är att sår i underlivet oftast läker snabbt, och eftersom du vet att det inte kan röra sig om en könssjukdom så behöver vi inte oroa oss över det. Jag tror inte att det beror på dina p-piller, utan snarare på yttre omständigheter, men det kan jag inte heller ge något 100% säkert svar på. Men såren i sig är knappast allvarliga och jag tror att de kommer att läka fint av sig själv med lite olja och frisk luft.
Kram
Tessi