26-vuotiaana en ole koskaan kosketellut pimppaani
15.01.2024
Minulla ei koskaan ole ollut poikaystävää. Olen jotenkin arka enkä uskalla aloittaa seurustelua. Asun äitini kanssa koska se on edullista. Nuorempana äitini oli aika tiukka millaisia rintaliivejä, alushousuja käytän sekä kuukautissuojana piti käyttää siteitä. Äitini on sairaseläkkeellä ja lähes aina kotona. Olen ajatellut poikaystävän saamista noin kaksi vuotta. Äitini ei reumansa takiakaan näytä siinä minua pystyvän tukemaan. Usein ajattelen että poikaystävä rakastelisi minua. Pyydän anteeksi ja asia nolottaa minua mutta kiinnijäämisen pelosta en ole koskaan uskaltanut kosketella pimppaani. Uskaltaisiko sitä tehdä ja rintojani kosketella yöllä kun äitini nukkuu vai jääkö sänkyvaatteisiin jotain jälkiä siitä ja ääntelisinkö? Välillä pissaamisen sekä pimpin pyyhkimisen jälkeen haluaisin kosketella pimppaani. Uskaltaako sitä tehdä? En millään kehtaisi ottaa asiaa äitini kanssa puheeksi.
Asia nolottaa ja välillä itkettää minua koska haluaisin sitä tehdä mutta häpeän takia en uskalla koskea itseeni. Ajattelen että jatkossa en voi henkisesti hyvin mikäli en voi kosketella pimppaani. Tuntuu että minun pitäisi saada kosketella pimppiäni. Nolostuttaa ja välillä itkettää
paivi.tuomisto

Seksuaalineuvoja Päivi Vastaa
29.01.2024
Hei,
On ikävää, että olet oppinut häpeämään omaa seksuaalisuuttasi. Tämä ei ole kulttuurissamme harvinaista ja voi johtua esimerkiksi kasvatuksesta, kotona vallinneista normeista, esimerkiksi uskonnosta, tai yhteiskunnan vanhemmille asettamista paineista ja vaatimuksista, jotka sitten aiheuttavat lapsille häpeän tunnetta.
Sinulla ei kuitenkaan ole mitään syytä hävetä. Seksuaalisuus on luonnollinen osa meitä kaikkia, ja sen tulisi olla elämässä iloinen ja hyvä asia. Seksuaalisuus auttaa meitä kokemaan nautintoa, mikä puolestaan tuo elämään iloa ja energiaa. Oman kehon tutkiminen on luonnollista, usein sen tekevät jo pienet lapset. Monet aloittavat itsetyydytyksen viimeistään murrosiässä, ja se onkin nykytutkimuksen valossa jopa suotavaa ja terveellistä. Siten nuori oppii tuntemaan oman kehonsa ja sen mistä nauttii, ja pystyy siten asettamaan omat rajansa sekä ohjaamaan myös tulevia kumppaneitaan. Itsetyydytys on hyvin yksityinen asia, et tarvitse siihen äitisi lupaa, eikä sinulla ole minkäänlaista velvollisuutta kertoa hänelle asiasta. Voit pitää sen rauhassa ihan omana salaisuutenasi niin kauan kuin haluat. Jos kohtaat kumppanin, jonka kanssa voitte jakaa intiimejäkin asioita, niin omista kokemuksista kertominen voi tuntua aivan luonnolliselta. Mutta siitä ei tarvitse kertoa koskaan kenellekään, se on ihan sinun oma asiasi.
Kehotankin sinua rohkeasti koskettelemaan pimppaasi ja rintojasi kun saat tilaisuuden. Siitä ei jää lakanoihin tahroja, jos sinulla ei satu juuri silloin olemaan kuukautisia, ja ääntäsi voit varmaankin säädellä niin, ettei kukaan herää. Jos koskettelu tuntuu kotona vaikealta, voit aloittaa sen vaikkapa ollessasi esimerkiksi muualla vessassa. Huomaat, ettei se ole ollenkaan vaarallista tai dramaattista. Sinun kehossasi ei ole mitään hävettävää, vaan sen tarpeet ja niiden täyttäminen ovat hyvin luonnollisia asioita, ja ne vaikuttavat yleiseen hyvinvointiisi, aivan niin kuin kysymyksessä itsekin totesit. Toivotan sinulle mukavaa tutkimusretkeä omaan kehoosi :)
//Päivi