Äänihäiriö ja tyttöystävän saamisen hankaluus sekä seksi
24.03.2025
Olen tehnyt paljon puhelinmyyntityötä. Olen saanut äänihäiriön ja olen nyt sairaslomalla sekä minun pitäisi välttää kovaa ja rasittavaa puhumista. Ei vielä tiedä jääkö ääneni osittain pätkiväksi ja hiljaiseksi. Olen 29-vuotias. Töiden sekä ujouden takia minulla ei ole ollut koskaan tyttöystävää. En oikein tunne nuoria naisia enää. Minulla on hirveä ristiriita; katson naisia ja haluaisin koskettaakin heitä sekä käytänössä itsetyydytän itseäni joka päivä, mutta en oikein uskalla sekä osaa kysyä ketään naista ulos. Minua hävettää osin työttömyyteeni sekä ääneni "piipittäminen"; se ei varmaan ole kovin miesmäistä.Haluaisin perheen ja lapsen ja koska vaikeuksia on ollut aika paljon ajattelen olisiko noin 40 v. nainen sopiva minulle? Tarvitsisin naista joka osaa tulla äidillisesti ongelmissani vastaan ja pelkään pahoin, ettei esimerkiksi 25-vuotias siihen pysty. Ajattelen, ettei varmaan haittaisi jos naisella olisi oma lapsi. Minulle on tullut ylipainoa. En ole koskaan harrastanut seksiä. Pelkään, että en saa kunnolla penistäni emättimeen tai laukean liian nopeasti enkä jaksa ylipainoni takia rakastella naista kunnolla. Mikä olisi sopiva asento rakastelemiseen? Jos en jaksaisi rakastella, mielestäni olisin varmaan hyvä pimpin nuolija ja uskon, että haluaisin sitä todella mielelläni tehdä jos vain sukupuolitautia ei tulisi. Miten pimpin nuolemisen voisin ottaa naisen kanssa puheeksi? Hieman vanhempi nainen voisi varmaan myös helpommin antaa nuolla häpyhuuliansa ja klitoristansa? Kiitos. Pieniäänisyys ja ylipaino
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
08.04.2025
Moikka ja kiitos yhteydenotostasi!
Hei onpa ikävä kuulla, että olet sairastunut työssäsi ja saanut todella ikävän häiriön vaivaksesi! Muistat nyt vain noudattaa lääkärin ohjeistusta eli vältät kovaa ja rasittavaa puhumista. Toivotaan, että äänesi palautuu. Pidän kaikki peukut pystyssä!
Haluan myös muistuttaa, että on täysin normaalia haluta kosketusta, seksiä ja läheisyyttä. Itsetyydytys on terveellinen ja hyvä tapa nauttia seksuaalisuudesta!  Kiva, että osaat tehdä itsellesi hyvää ja haluat olla itsellesi hyvä sillä tavoin!
On myös hyvin normaalia ja tavallista jännittää asioita, jotka asettavat alttiiksi esimerkiksi torjunnalle. Viehättäväksi kokeman ihmisen ulos pyytäminen jännittää varmasti suurinta osaa ihmisistä. Myös heitä, jotka ulospäin saattavat vaikuttaa kaikkivoipaisilta ja itsevarmoilta. Ainakin minua jännittäisi!
En ymmärrä, miten työt vaikuttavat siihen, että sinulla ei ole ollut tyttöystävää? Useat työssäkäyvät ihmiset seurustelevat. Kyse on siitä, mihin aikansa priorisoi. Ujouskaan ei ole este; ujous ei ole huono luonteenpiirre, vaikka nykymaailmassa siltä helposti saattaa ujosta ihmisestä tuntua. Usein herkät, kiltit ja ajattelevaiset ihmiset ovat ujoja. Ujous voi toki hankaloittaa ihmissuhteiden muodostumista, etenkin jos aloitteiden tekeminen on vaikeaa. Ujous itsessään voi kuitenkin monen mielestä olla viehättävää. Eivät kaikki viehäty samoista asioista. Kaikki naiset eivät halua rinnalleen kovaäänisiä, suin päin lemminkäisinä asioihin säntäileviä, retostelevia miehiä!
Ymmärrän kyllä harmisi ”piipittävästä” äänestäsi ja sinulla on oikeus surra äänihäiriötäsi. Muista kuitenkin, että sinä olet muutakin kuin äänesi tai työttömyytesi. Sinun tarvitsee päästä itse sinut näiden asioiden kanssa; kun hyväksyt itsesi ja tilanteesi sellaisina kuin ne ovat, näkyy se ulospäin itsevarmuutena ja rauhana, mikä yleensä viehättää vastakkaista sukupuolta romanttisessa mielessä enemmän. Asioiden kanssa sinuiksi pääseminen ei kuitenkaan valitettavasti ole niin helppoa, vaan vaatii henkistä työtä. Esimerkiksi äänen menettäminen (äänihäiriö) voi vaatia aikaa ja keskusteluapua. Ota sellaista vastaan, mikäli sellaista on tarjolla. Työttömyys taas ei määrittele sinua ihmisenä. Sinussa on paljon muutakin kuin työmarkkinakansalaisuus, eikö vain? Voit myös ajatella työttömyyttä siltä kantilta, että nyt sinulla on enemmän aikaresursseja käytössäsi itsesi kehittämiseen: lue, opettele uusia kieliä, urheile, opettele uusi soitin…mistä olet kiinnostunut?
Kerrot samassa lauseessa haaveilevasi perheestä, mutta myös äidillisestä kumppanista ja pohdit olisiko vanhempi nainen sinulle hyvä. Haluan kuitenkin muistuttaa, että mikäli haaveilet biologisesta lapsesta, 40-vuotias nainen alkaa olla iässä, jossa lapsen hankkimista ei kannata lykätä liian kauan. Toisekseen haluan muistuttaa, että naisetkin ovat yksilöitä. Ikä ei takaa henkistä kypsyyttä, äidillistä suhtautumista, lempeyttä, viisautta tai sitä, että nainen haluaa hoivata henkisesti kumppaniaan. Toisaalta joku nuorempi nainen saattaa vastata tarpeisiisi hyvin.
Suurin osa ihmisistä kuitenkin haaveilee tasaveroisesta kumppanuudesta; siitä, että molemmilla on turvallinen olo. Siitä, että molemmat tulevat kuulluksi ja nähdyksi parisuhteessa. Uskon siis, että parisuhteen edellytykset ovat paremmat, mikäli parisuhteesta ei haeta pelastusta; parisuhde ja rakkaus voi eheyttää kyllä, mutta siihen ei kannata hakeutua ajatuksella, että toinen ihminen pelastaa ja korjaa.
On hienoa, että sinulle ei muodostuisi esteeksi se, että naisella olisi lapsi. On kuitenkin hyvä tiedostaa mitä se käytännössä tarkoittaisi: lapsen edun tulisi olla aina etusijalla ja olisi tärkeää, että lapsen elämän olosuhteet olisivat mahdollisimman vakaat, turvalliset ja aikuiset hänen elämässään vakaita ja turvallisia. Mikäli koet itse tarvitsevasi kovasti tukea, pystyisitkö olemaan lapselle tukea antava? En halua tyrmätä unelmaasi. Haluan vain, että mietit ja tiedostat asian etukäteen: riippuu toki lapsen iästä, mutta lapsiperheen arjen tarpeet ja elämänmeno on hyvin erilaista kuin yksinelävän sinkun.
Mitä seksiin tulee – älä murehdi sitä lainkaan etukäteen! On hyvä, että tiedostat esimerkiksi sukupuolitaudeilta suojautumisen, mutta älä murehdi seksiasentoja tai erektion onnistumista nyt. Haaveile, unelmoi ja fantasioi, älä täytä mieltäsi seksin ”epäonnistumisen” uhkakuvilla. Muista, että seksissä kaksi ihmistä kohtaavat toisensa: se ei ole sinun yksilösuorituksesi, jonka tulee tapahtua tietyllä tavalla tai täydellisesti. Mikäli toinen ihminen haluaa ja rakastaa sinua, ylipaino ei ole ongelma. Myös ylipainoiset ihmiset harrastavat seksiä ja heillä voi olla tyydyttävä seksielämä!
Toki voit pikkuhiljaa tehdä terveellisempiä valintoja elämässäsi ja pyrkiä ylipainosta eroon, mikäli se sinua häiritsee, mutta en usko sen muodostuvan seksielämäsi kompastuskiveksi. Mitä pimpin turvalliseen nuolemiseen tulee, on hyvä käyttää suuseksisuojaa tai halkaistua kondomia suojana. Näin voit rentoutua, että nuoleminen on seksuaaliterveydellisesti ok. Kun seksuaaliasiat tulevat ajankohtaisiksi, olen varma, että osaat toimia; kun kommunikaatio kumppanin kanssa toimii ja teillä synkkaa,  voit kysyä suoraan, pitääkö nainen siitä, että häntä nuollaan tai haluaisiko hän kokeilla sellaista?
Älä stressaa asioita. Arvosta itseäsi ja luonteenpiirteitäsi. Ujous ei ole sairaus, vaan luonteenpiirre! Työttömyys ei ole osa sinua; se on tämänhetkisen elämäntilanteesi yksi osa. Neitsyytesi ei ole puute sinussa! Ajattele vaikka niin, että sinulla on vielä intoa kokea ja kokeilla asioita! Ylipainosi ei tarvitse olla lopullinen olomuotosi, mutta vaikka olisikin, opettele arvostamaan sitä kehoasi. Hyväksytkö kuitenkin myös naiseltasi ylipainon?
Nyt rohkeasti tutustumaan erilaisiin naisiin. Kehotan sinua myös tutustumaan laajemmin naisiin; joskus jämähdämme tiettyyn ”tyyppiin” eli tiettyä tyyppiä edustaviin ihmisiin, vaikka he eivät välttämättä ole meille niitä parhaita vastinkappaleita. Kun avoimin mielin lähdet tutustumaan kaikenlaisiin naisiin, voitkin löytää yllätykseksesi ihmisen, johon et ehkä ensimmäisenä olisi silmiäsi iskenyt, mutta huomaatkin myöhemmin hänen saavan sinut rentoutumaan, nauramaan, luottamaan itseesi ja tuntemaan itsesi hyväksi.
Tsemppiä treffailuun ja äänen paranteluun.
Muista pitää itsestäsi: kun itse pidät itsestäsi, sinun on helpompi uskoa, että joku toinenkin voi pitää.
Terkuin Stinke