Ei seksiä ennen avioliittoa
08.07.2024
Kieltääkö kristinusko esiaviollisen seksin? Olen seurustellut pojan kanssa, jonka kanssa olisin ollut valmis kokeilemaan seksiä ensimmäisen kerran elämässäni. Kysyin häneltä, haluaisiko hän kokeilla sitä kanssani. Hän vastasi, ettei kokeile sitä, ennen kuin on mennyt naimisiin. Olin aika yllättynyt vastauksesta, enkä osannut heti sanoa mitään. Tiesin toki, että hän uskoo jumalaan, ja minusta se on hienoa. Keskustelimme myöhemmin seksistä hänen aloitteesta. Hän halusi ottaa asian puheeksi, etten ymmärtäisi sitä väärin. Hän korosti kuinka paljon tykkää minusta, ja sanoi, että seksi kyllä kiinnostaa häntä, mutta sen aika ei ole vielä. Olen itsekseni miettinyt, eikö pojan ole vaikea pidättäytyä siitä, jos tuntee halua. Vai voiko uskonnollisuus vaikuttaa niin, ettei halun tunnetta pääse syntymään? Olemme nukkuneet useita öitä yhdessä, ja kyllä hänellä ainakin paikat toimii, koska erektioita on sekä illalla nukkumaan käydessä että aamulla herätessä. Hän ei vaan anna niille mitään huomiota, koska ei harrasta itsetyydytystä. Entä jos minun tekisi mieli kokeilla seksiä niin paljon, että ajautuisin jonkun toisen seuraan? Itsestäni olisi mukava tietää millaista se olisi ja miltä tuntuisi. Pitää vaan ajatella, että ehtiihän sen saada kokea myöhemminkin. Haluaisin kyllä kokea sen juuri poikaystäväni kanssa. Onko teillä tietoa, onko kuinka yleistä, että seksiä ei olisi ennen avioliittoa? Käsitykseni mukaan ennen seksiä ei harrastettu ennen kuin oltiin naimisissa. Olenko oikeassa siinä?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
12.07.2024
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Keskustelin evankelisluterilaisen kirkon pastorin kanssa aiheesta. Keskustelun pohjalta voin myöntää olevasi oikeassa siinä, että osa kristityistä on sitä mieltä, että esiaviollinen seksi ei ole sopivaa. Tälle ei kuitenkaan Uudesta Testamentista löydy selkeitä perusteita. Evankeliumeissa ei ohjeistuksia seksin harrastamiselle löydy lainkaan. Vanhasta Testamentista ohjeistuksia löytyy, mutta ne ovat keskenään ristiriitaisia. Ainakin nykypäivänä luterilainen kristinusko jättää tämän asian jokaisen kristityn itse ratkaistavaksi.
Uskonnollisuudella ei pitäisi olla vaikutusta halujen vähenemiseen. Teologisesta näkökulmasta kyse on ennemminkin ”kilvoittelusta” haluja vastaan. Nykypäivänä on melko harvinaista, että seksiä ei harrastettaisi ennen avioliittoa. Esimerkiksi tiettyjen herätysliikkeiden piireissä pidättäytyminen seksistä ennen avioliittoa on kuitenkin edelleen normi. Historiallisesti suhtautuminen esiaviollisen seksin harrastamiseen on vaihdellut; esimerkiksi keskiajalla siihen on suhtauduttu sallivammin kuin 1800-luvulla.
Hienoa, että keskusteluyhteytenne toimii ja poikaystäväsi on ottanut asian puheeksi kanssasi. Poikaystäväsi vakaumuksellisuus vaikuttaa selkeästi myös sinun elämääsi tällä hetkellä ja selkeästi tilanne herättää sinussa paljon erilaisia tunteita ja ajatuksia. Olisikin erityisen tärkeää keskustella näistä asioista vielä uudelleen, nyt kun olet saanut rauhassa pohtia poikaystäväsi sinulle ilmaisemiaan asioita.
Uskon asioissa kyse on perustavanlaatuisista arvokysymyksistä. Seurustelu yleisesti koetaan helpompana, mikäli arvomaailmat kohtaavat suurissa kysymyksissä. Mikäli arvomaailmat ovat kovin kaukana toisistaan, voi seurustelu tuntua joskus haastavalta. Avoin, kunnioittava, vaikkakin toista pelkäämätön keskusteluyhteys on silloin hyvin tärkeä.
Ehdottaisinkin, että keskustelisitte avoimesti esimerkiksi seurustelustanne sekä siitä, millaisin toivein tai odotuksin olette tässä seurustelusuhteessa. Tähtääkö seurustelunne poikaystäväsi näkökulmasta avioliittoon? Jos, niin millaisella aikataululla? Mitä itse ajattelet avioliitosta? Oletko valmis sitoutumaan poikaystäväsi uskon mukaisesti avioliittoon? Entä onko poikaystävällesi ongelma, jos sinä harrastat itsetyydytystä tai muutoin et noudata hänen arvomaailmaansa? Miten muutoin poikaystäväsi näkyy hänen elämässään? Onko taustalla jokin herätysliike?
On täysin normaalia ja inhimillistä haluta tietää millaista seksi olisi juuri itselle tärkeän ja läheisen kumppanin kanssa. Nyt sinun on tärkeää miettiä mitä sinä haluat seurustelusuhteelta? Mikäli sinun tarpeesi ja halusi liittyvät myös fyysiseen kontaktiin, mitä poikaystäväsi ei voi sinulle mahdollistaa mahdollisesti pitkään aikaan, onko parisuhde sinulle riittävä? Saatko siitä tarpeeksi muita asioita?  Seksissä ei kannata kiirehtiä, ehtii sitä. Tuot kuitenkin esiin skenaarion, jossa ajautuisit kokeilunhalussasi jonkun toisen seuraan kuin poikaystäväsi, saadaksesi tietää millaista seksi olisi. Niistä asioista sinä itse päätät, mutta toisen selän takana toimimista kannattaa välttää; sellaisella toiminnalla saa itselleen ja muille loppujen lopuksi pahan mielen. Pettäminen harvoin on kenenkään arvomaailman mukaista toimintaa.
Muista kuitenkin, että myös sinä olet parisuhteessa. Sinullakin on toiveita, tarpeita ja arvoja, joiden mukaan elää. Kannustankin tutkiskelemaan omia ajatuksiasi ja jakamaan niitä poikaystävällesi. Ehkä löydätte tapoja olla yhdessä siten, että molempien tarpeet ja toiveet otetaan huomioon.
Toivon teille molemmille kaikkea hyvää,
terkuin Stinke