Eka yhdyntä
23.02.2023
Mistä tyttö tietää varmasti milloin voi antaa pojan viedä pippelinsä pimppiin? Eka kerta on todella merkittävä kokemus, ja haluaisin, että hetki olisi varmasti oikea. Veikkaan myös, että poika haluaa silloin kovasti, ja minun olisi tyttönä osattava ratkaista asia. Ja meneekö pippeli sisään ilman kipua silloin kun hetki on oikea?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
23.02.2023
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Huomasin, että olit kirjoittanut saman kysymyksen toisiin kysymyspalveluihin ja saanut erittäin hyvän ja kattavan vastauksen. Oma vastaukseni on hyvin samansuuntainen, enkä usko että voin tuoda mitään uutta aiheen tiimoilta. Muistathan, että meillä asiantuntijoilla on ehkä erilaiset tyylit kirjoittaa, mutta asiasisällöt ovat samankaltaiset; voit siis hyvin luottaa myös yhteen lähteeseen, mikäli sinua jokin asia huolettaa ja kirjoitat sen jollekin tunnetulle asiantuntijapalstalle. Mikäli siis saat vastauksen toisesta lähteestä, ei sinun lähtökohtaisesti tarvitse esim. varmistuttaa vastausta meillä. Vastaamme mielellämme kysymyksiin, mutta mikäli sinulla on jo vastaus kysymykseesi, voit kysyä meiltä jonkin, mihin et ole vielä saanut missään vastausta. Tässä kuitenkin vastaus sinulle:
Kukaan muu ei voi kertoa toisen puolesta, milloin on hyvä hetki harrastaa seksiä ensimmäistä kertaa. Ajankohdan ajankohtaisuus riippuu hyvin paljon yksilöstä, hänen fyysisestä sekä psyykkisestä valmiustilastaan, tilanteesta ja tilannesidonnaisista tunnetiloista. Ensimmäinen kerta jännittää jopa ajatuksenkin tasolla varmasti ihan molempia seksin osapuolia. Jännitys onkin täysin normaali reaktio tällaisen uuden asian edessä!
Ensimmäiseen kertaan ei kannata kiirehtiä tai tilanteiden syntymistä jouduttaa. Sen sijaan on hyvä tutustua omaan ja toisen kehoon jo ennen yhdyntää kiireettä ja hellivästi. On tärkeää, että kummallakin on turvallinen olo toistensa kanssa ja tilanteessa. Voitte hyväillä toisianne ilman painetta mihinkään suuntaan etenemisestä. Ei myöskään ole välttämättä hyvä idea päättää etukäteen päivää, jolloin mennään ns. loppuun asti sillä tilanteen koittaessa mieli voi muuttua. Haluan kuitenkin muistuttaa, että mieltään saa muuttaa hetkenä minä hyvänsä. Vaikka olisitkin sanonut haluavasi harrastaa seksiä, saat muuttaa mielipidettäsi vaikka kesken toiminnan, mikäli haluat.
On hyvä muistaa, että seksuaalisissa tilanteissa on aina olemassa myös toinen, tunteva osapuoli. On erheellistä ajatella, että pojat tai miehet olisivat aina valmiita seksiin. Heitäkin voi jännittää, heillä voi olla suorituspaineita, tai hetki ei tunnu oikealta syystä tai toisesta. On hyvä opetella jo tässä vaiheessa puhumaan seksistä avoimesti. On aina parempi, että asioista puhutaan suullisesti; kukaan ei ole ajatustenlukija. Poikaakin voi ahdistaa ajatus siitä, että hän lukee sinua väärin eli tekee virhearvion siitä haluatko yhdyntää vai et. Suostumus, molempien suostumus, on tärkeää saada ennen yhdyntää. Mikäli sinusta alkaa tuntua, että yhdyntä tuntuu sinusta hyvältä ajatukselta jonka haluaisit toteuttaa, on sinun hyvä sanoa asia poikaystävällesi ääneen. Voit myös kysyä miltä hänestä ajatus tuntuisi: olisiko hän valmis vai ei?
On tärkeää olla mahdollisimman rentoutunut, kun penis viedään vaginaan. Rentoutumiseen auttaa mm. tarpeeksi pitkä ja kiireetön esileikki eli hyväilyt ja suukottelut. Tärkeää on myös halu todella harrastaa seksiä eli et tee seksiä vain toisen halun vuoksi. Tarpeeksi pitkä esileikki myös edesauttaa kostumista sekä avautumistasi. On hyvä myös käyttää liukuvoidetta! Joitakin ei satu juuri lainkaan, jotkut puolestaan saattavat kokea enemmänkin kipua. Myöskään pientä verentihkuntaa ei kannata säikähtää, mutta ei tarvitse myöskään ihmetellä lainkaan, vaikka verta ei tulisi yhtään. Anatomiat ovat erilaisia. Mikäli immenkalvon aukko on kovin ahdas vielä, voi peniksen vienti emättimeen tuntua hieman enemmän kivuliaalta. Varovasti eteneminen on tärkeää. On hyvä kysellä kesken aktinkin toiselta sitä, miltä tuntuu; jatketaanko vielä vai haluatko esim. sinä tauon, mikäli alkaakin tuntua ikävältä?
Ensimmäinen kerta voi tuntua hyvinkin merkittävältä, mutta ei kannata surra, vaikka se ei menisikään kuin elokuvissa. Usein ensimmäiseen kertaa liittyy paljon jännitystä ja sähläystä. Olkaa toisillenne hyviä ja helliä ja aina on myös toinen kerta! Muistakaa raskauden,- sekä mahdollisten seksitautien ehkäisy kondomilla!
Mukavia hetkiä,
Yst. Terv. Stinke